Sonda

Czy uważa Pan/Pani, że dialog społeczny pomaga w prowadzeniu działalności gospodarczej?

Newsletter

Zapisując się do naszego newslettera otrzymasz zawsze świeże informacje.

Promocja za granicą – nowy rozdział?

19.05.17

 

Tomasz Pisula, Wojciech Warski, fot. M. Szymanek
Tomasz Pisula, Wojciech Warski, fot. M. Szymanek
Posiedzenie Konwentu BCC w Pałacu Lubomirskich w Warszawie, fot. M. Szymanek
Posiedzenie Konwentu BCC w Pałacu Lubomirskich w Warszawie, fot. M. Szymanek
Wojciech Warski, Tomasz Pisula, fot. M. Szymanek
Wojciech Warski, Tomasz Pisula, fot. M. Szymanek
Posiedzenie Konwentu BCC w Pałacu Lubomirskich w Warszawie, fot. M. Szymanek
Posiedzenie Konwentu BCC w Pałacu Lubomirskich w Warszawie, fot. M. Szymanek

Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, był gościem Konwentu BCC. Rozmawiano o instytucji, którą prowadzi, zasadach jej działania, finansowaniu oraz o zastąpieniu sieci WPHI przez Zagraniczne Biura Handlowe. Spotkanie prowadził dr Wojciech Warski, przewodniczący Konwentu BCC.

Wojciech Warski wyjaśnił na początku spotkania, że Konwent BCC tematem promocji polskich przedsiębiorstw za granicą zajmuje się od wielu lat i wydał w tej materii kilka stanowisk, m.in. podkreślając niedoskonałość WPHI, ich biurokratyczny charakter i niedoskonałości kadrowe. Wspomniał także o ubiegłorocznych rozmowach członków Konwentu z Radosławem Domagalskim, wiceministrem rozwoju odpowiedzialnym za obszar promocji, któremu przekazano dotychczasowy dorobek w tej kwestii. Konwent pozytywnie przyjął jego dokument planistyczny o wspieraniu przedsiębiorców za granicą.

Prezes Tomasz Pisula przedstawił ewolucję Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) w Polską Agencję Inwestycji i Handlu oraz problemy tworzenia Zagranicznych Biur Handlowych. Jak mówił, klientem przedstawicielstw jest biznes i one powinny go wspomagać. Niestety, WPHI pracowały nieefektywnie. Uznano więc, że system powinien być zlikwidowany. W tej chwili pracuje 7 biur, a następnych 5 jest organizowanych. Do końca roku ma być ich 20; a docelowo – 60-90. Biura mają świadczyć usługi podobnie do izb handlowych, ale w trybie operacyjnym i z udziałem usług płatnych, które wszakże nie zostały jeszcze zdefiniowane.

Tomasz Pisula podkreślał, że zadaniem ZBH będzie efektywna obsługa przedsiębiorców i zwielokrotnienie ekspansję polskich firm na rynki zagraniczne. Przypominał też, że przedsiębiorcy będą mogli liczyć na różne instrumenty wsparcia, również w zakresie finansowania swoich projektów.

To, jak obecnie jest zorganizowany obszar promocji polskich firm za granicą jest bardzo zbieżne z tym, co postulował Konwent BCC. Prezes PAIH tłumaczył, że zbieżność to wynik zdroworozsądkowego myślenia i próby takiego poukładania pracy PAHI i ZBH.

Członkowie Konwentu pytali gościa m.in. o: powołanie nowych placówek na rynku rosyjskim i tureckim; współpracę z MSZ; koszyk usług bezpłatnych i płatnych ZBH; rolę PAIH przy organizacji wizyt zagranicznych, a także o fundusze na funkcjonowanie ZBH.

Ocena:
1 2 3 4 5