Szósta wersja projektu i prace trwające od 2015 r. wpływają destabilizująco na pewność prawa – opinia BCC nt. projektu ustawy o programie mobilizacji gospodarki

26.03.2021

· Ministerstwo Obrony Narodowej przedstawiło do konsultacji kolejną wersję projektu ustawy o organizowaniu zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki. Na prośbę resortu Business Centre Club przekazał swoje uwagi do proponowanych przepisów.

· Jesteśmy zaniepokojeni przedłużającymi się pracami MON nad projektem ustawy, która ma zastąpić obecnie obowiązującą ustawę z 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców. Konsultowany projekt to już szósta wersja, a prace nad nowym aktem prawnym trwają od 2015 r.

· Naszym zdaniem, tak długi i zmienny proces legislacyjny wpływa destabilizująco na pewność prawa tak istotną w prowadzeniu działalności gospodarczej, zwłaszcza przez przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym.

· Z uwagi na kluczowe znaczenie regulowanej materii dla bezpieczeństwa i obronności państwa BCC apeluje do MON o sprawne i efektywne prowadzenie bieżącego procesu legislacyjnego.

Konsultowany projekt ustawy powinien realizować wytyczne zawarte w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP, zatwierdzonej przez Prezydenta RP 12 maja 2020 r., dotyczące wzmocnienia koordynacji międzyresortowej na rzecz rozwoju zdolności krajowej bazy przemysłowej i technologicznej w obronności, zgodnie z potrzebami bezpieczeństwa państwa, obejmującymi m.in. selektywne uruchamianie działań na rzecz mobilizacji gospodarki i potrzeb Sił Zbrojnych RP. Business Centre Club podtrzymuje poparcie dla postulatu wyrażonego w Koncepcji Obronnej RP z 23 maja 2017 r. dotyczącego stworzenia systemu zachęt dla przedsiębiorców kwalifikujących się do uczestnictwa w Programie Mobilizacji Gospodarki.

Wśród zgłoszonych uwag BCC podkreślił m.in., że przepisy projektowanej ustawy dotyczące finansowania zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa powinny dopuszczać możliwość ubiegania się przez offsetobiorców o sfinansowanie inwestycji, których celem jest dostosowanie zaplecza produkcyjnego, naprawczego lub usługowego na potrzeby absorbcji offsetu ustalonego pomiędzy Ministrem Obrony Narodowej a zagranicznym dostawcą uzbrojenia lub sprzętu wojskowego. Offset niejednokrotnie wymaga od krajowych zakładów dużych nakładów inwestycyjnych jeszcze przed transferem technologii przez zagranicznych dostawców (offsetodawców), którym trudno sprostać z uwagi na ograniczone środki własne i bardzo duże ryzyko biznesowe. Utrudnia to absorbcję offsetu i hamuje transfer zaawansowanych technologii wojskowych do Polski. Takie rozwiązanie przyczyniłoby się do wsparcia rozwoju krajowej bazy przemysłowego potencjału obronnego, zgodnie z wytycznymi Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP.

Opinia BCC do projektu ustawy o Programie Mobilizacji Gospodarki

Kontakt z ekspertem:

Wojciech Pawłuszko
ekspert BCC ds. regulacji prawnych sektora zbrojeniowego
e-mail: wojciech.pawluszko@bcc.org.pl

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL