Nowe otwarcie w polityce eksportowej Polski

26.07.2021

· Wiceprezes Rady Ministrów, minister rozwoju, pracy i technologii p. Jarosław Gowin zwrócił się do BCC z prośbą o prekonsultacje projektu Polityki eksportowej Polski, która ma zdefiniować wyzwania stojące przed polskim eksportem oraz wyznaczyć spójne działania na nie odpowiadające po stronie polskiej administracji.

· Jak podaje MRPiT, całość działań będzie skorelowana z Polityką Przemysłową Polski, której istotnym elementem będzie koncentracja wsparcia na kluczowych branżach, stanowiących ważną pozycję eksportową kraju oraz tych, które mogą w przyszłości decydować o pozycji konkurencyjnej Polski w świecie.

· Poniżej przedstawiamy kluczowe dla biznesu kwestie do omówienia w ramach dalszych konsultacji.

Pochodzenie celne

Polityka Eksportowa Polski wskazuje obraz, zgodnie z którym wielu eksporterów nie korzysta z pochodzenia preferencyjnego towarów. Diagnozę tę potwierdza praktyka handlowa. W związku z tym istotne jest nadanie priorytetu i wzmocnienie przekazu do eksporterów w zakresie możliwości zwiększenia marżowości eksportu poprzez stosowanie preferencji pochodzeniowych udokumentowane preferencyjne pochodzenie towarów pozwala na ich import bez cła lub z obniżona stawką celną).

Procedury celne

Polityka Eksportowa Polski wskazuje jako narzędzie w celu obniżenia kosztu importu zaopatrzeniowego korzystanie z autonomicznych zawieszeń taryfowych (zawieszenia ceł na surowce i komponenty wykorzystywane do produkcji w UE, str. 28 Załącznika 1 do Polityki Eksportowej). Z tego punktu widzenia warto promować również korzystanie ze specjalnych procedur celnych, takich jak np. składy celne i uszlachetnianie czynne. Ponadto w kontekście uporządkowanego rozwoju biznesu konieczne wydaje się promowanie certyfikacji AEO. AEO to upoważniony przedsiębiorca – nadawany pozwoleniem celnym certyfikat, który uprawnia do zastosowania szeregu ułatwień i uproszczeń celnych i w zakresie VAT importowego, kontrahenci i władze celne z innych krajów postrzegają AEO jako zweryfikowanego partnera biznesowego ze względu na konieczność spełnienia szeregu kryteriów, aby uzyskać to pozwolenie.

Neutralność VAT

Eksporterzy najczęściej korzystają ze stawki 0% VAT w ramach opodatkowania eksportu towarów oraz zgodnie z przepisami VAT nie naliczają podatku na usługi B2B świadczone dla podmiotów spoza Polski. W rezultacie, znaczna część eksporterów boryka się z nadwyżkami VAT w deklaracji i koniecznością ubiegania się o zwrot VAT. Z jednej strony, długie, standardowe terminy na zwrot VAT (60 dni), a z drugiej – przedłużające się czynności weryfikacji zasadności zwrotu powodują pogorszenie płynności finansowej przedsiębiorców. W związku z tym, zasadne byłoby skrócenie terminów na zwrot VAT dla eksporterów, np. w sytuacji, kiedy eksporter posiada pozwolenie AEO.

Przegląd kar

Eksporterzy obciążeni są licznymi obowiązkami w zakresie kontroli obrotu z zagranicą, rozproszonymi w wielu aktach prawnych. W przypadku naruszenia obowiązków przez eksporterów czy też importerów, polskie przepisy przewidują wysokie kary. Kary te sięgają setek tysięcy złotych za błędy formalne w ewidencji (np. ewidencji obrotu towarami o znaczeniu strategicznym). Potencjalne kary są często czynnikiem odstraszającym polskich przedsiębiorców od internacjonalizacji ich biznesów. Z tego względu, istotnym elementem wsparcia powinno być zmniejszenie kar za błędy formalne i zracjonalizowanie oraz usystematyzowanie kar, również w KKS za inne mniejsze przewinienia, np. w przypadkach błędów systemowych.

Zaangażowanie MF i Szefa KAS

Mając na uwadze powyższe spostrzeżenia z obszaru celno-podatkowych realiów eksportu, w celu osiągnięcia pełnej synergii w ramach koordynacji tematu polityki eksportowej, zdaniem BCC uzasadnione jest zaangażowanie ministra finansów oraz szefa KAS w prace nad Polityką Eksportową Polski.

Uwagi BCC w ramach prekonsultacji Polityki eksportowej Polski

Kontakt:

Agnieszka Kisielewska
ekspertka BCC ds. ceł i akcyzy
Senior Manager w CRIDO
tel. 600 097 363
e-mail: agnieszka.kisielewska@bcc.org.pl

Emil Muciński
rzecznik, dyrektor Instytutu Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395
e-mail: emil.mucinski@bcc.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL