„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim zorganizowanej pod patronatem BCC, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.
Wydźwięk tegorocznego forum był zdecydowanie optymistyczny – wszyscy eksperci zgodzili się, że PPP w Polsce ma przed sobą przyszłość, a przewagę zyskają te podmioty, które już dziś aktywnie działają na tym rynku.
Forum otworzył senator Adam Szejnfeld, który przypomniał, że jako „rodzic PPP” obserwuje rozwój tego rynku w Polsce od 2009 roku, kiedy weszła w życie ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zwrócił jednak uwagę, że tempo rozwoju PPP w Polsce wciąż nie jest zadowalające. Przypomniał, że do tej pory zawarto 204 umowy o łącznej wartości 10 mld zł, a wszczęto około 700 postępowań. Aż 90 proc. umów PPP zostało podpisanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Największy spadek liczby zawieranych umów zanotowano w latach 2022–2023, jednak od 2024 roku liczba nowych postępowań znów rośnie. Zdaniem senatora, szansą na dalszy rozwój PPP są inwestycje związane z transformacją energetyczną oraz infrastrukturą obronną. Jak podkreślał: „To są inwestycje, które wymagają ogromnych pieniędzy (…) Przynajmniej część z nich można zrealizować w formule PPP”.
Na konieczność zmian formalno-prawnych wskazywał z kolei wicemarszałek Maciej Żywno. Zwrócił uwagę, że problemem dla samorządów bywają projekty quasi-PPP, które nie spełniają warunków ustawowych, a mimo to są często przedstawiane jako alternatywa dla klasycznego modelu partnerstwa. W jego ocenie, konieczne jest uproszczenie procedur, by ułatwić realizację projektów w formule PPP i zwiększyć zaufanie władz lokalnych do tej ścieżki inwestycyjnej.
W podobnym tonie wypowiadała się senator Joanna Sekuła, podkreślając, że ograniczone możliwości pozyskiwania funduszy inwestycyjnych przez samorządy naturalnie skłaniają do korzystania z PPP. Jak mówiła: „Kiedy pieniądz jest trudno dostępny, wtedy otwierają się fundusze kapitałowe”. Przypomniała też przykład Sosnowca, gdzie w formule PPP zrealizowano energomodernizację 24 budynków, wskazując na dodatkową korzyść tego modelu – pozyskanie do projektu prywatnego partnera, który wnosi wiedzę, doświadczenie i długofalową odpowiedzialność za efekt końcowy.
Pierwsza część Forum poświęcona była najlepszym przykładom sukcesów PPP z Polski i Europy oraz wynikającym z nich dobrym praktykom. Moderatorem dyskusji był Tomasz Korczyński, adwokat i Counsel z kancelarii GTLaw. Wśród prelegentów znaleźli się: Przemysław Szulfer (Vinci Construction Polska – Warbud i Eurovia Polska), Anna Łopaciuk (Bank Gospodarstwa Krajowego), Natalia Olszewska (Urząd Miasta Łodzi), Agnieszka Lizis (International Finance Corporation, Grupa Banku Światowego), Robert Abramowski (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) oraz Maciej Mosiej (Interparking).
Podczas prezentacji „Pięć przewag partnerstwa publiczno-prywatnego – doświadczenia Łodzi w praktyce” Tomasz Walczak vel. Walczyk z Urzędu Miasta Łodzi przedstawił konkretne przykłady tego, jak PPP przekłada się na wymierne korzyści dla samorządów, mieszkańców i partnerów prywatnych. Druga prezentacja, poprowadzona przez Roberta Abramowskiego z MFiPR, dotyczyła działań Jednostki Centralnej na rzecz wsparcia rynku PPP i obradowania sektorowych grup roboczych.
W drugiej części Forum odbył się panel dyskusyjny „Między interesem publicznym a prywatnym zyskiem – jak znaleźć równowagę?”, podczas którego Marcin Borek z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) oraz Grzegorz Kaczorowski z Urzędu Miasta Warszawy dzielili się swoimi doświadczeniami w realizacji projektów PPP. Wskazywali na konieczność budowania partnerskich relacji opartych na przejrzystości, wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu celów obu stron. Podkreślano, że dobrze skonstruowana umowa PPP powinna zapewniać równowagę interesów – gwarantować prywatnemu inwestorowi przewidywalność zwrotu z inwestycji, a sektorowi publicznemu – wysoką jakość i efektywność zarządzania infrastrukturą przez cały okres jej eksploatacji.
Organizowane od 2016 roku Forum Liderów PPP stało się najważniejszą platformą wymiany wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w obszarze PPP w Polsce. Głównym celem wydarzenia pozostaje popularyzacja wiedzy o partnerstwie publiczno-prywatnym i wskazywanie na korzyści tego modelu przy realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla lokalnych społeczności. Z okazji dziesiątej jubileuszowej edycji, Organizator otrzymał Order Senacki w uznaniu za promocję formuły wspierającej realizację wysokiej jakości inwestycji publicznych w PPP. Order odebrała Kamila Król, Prezeska EFIZ. W obliczu coraz większych potrzeb inwestycyjnych samorządów i ograniczonych zasobów budżetowych, PPP staje się nie tylko alternatywą, ale często jedyną realną ścieżką do realizacji ambitnych projektów infrastrukturalnych.
Eksperci zgodnie podkreślali, że formuła PPP, dzięki zaangażowaniu kapitału prywatnego oraz wykorzystaniu jego know-how, pozwala jednostkom publicznym nie tylko na odciążenie budżetów, ale przede wszystkim na uzyskanie lepszej jakości usług i infrastruktury. Coraz częściej mówi się o roli PPP w transformacji energetycznej, cyfryzacji oraz realizacji projektów o znaczeniu obronnym. Jeśli te prognozy się sprawdzą, najbliższe lata mogą być czasem dynamicznego rozwoju rynku PPP w Polsce.