Projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego jest związany z wejściem w życie ustawy z 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1115). Zgodnie z oceną skutków regulacji (OSR), projekt obejmuje określenie minimalnych funkcjonalności Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (SWD PRM), umożliwiających wykonywanie zadań przez dyspozytora medycznego, zespoły ratownictwa medycznego oraz wojewódzkich koordynatorów ratownictwa medycznego. W celu zapewnienia jednolitego w skali kraju wyposażenia w sprzęt określono wymagania dotyczące wyposażenia stanowisk pracy poszczególnych grup użytkowników, tak aby system działał w sposób gwarantujący uniwersalność wyposażenia i oprogramowania.
W ocenie skutków regulacji napisano, że wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla sektora finansów publicznych i do 2021 r. nie przewiduje się zakupu sprzętu do obsługi Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego. Jednocześnie, wymienia się liczne przedsięwzięcia do zrealizowania obejmujące m.in. instalację sprzętu i oprogramowania, w tym jego aktualizację, konfigurowanie systemu nawigacji satelitarnej, instalację i aktualizację certyfikatów itd., które muszą wygenerować koszty związane z ich wdrożeniem i funkcjonowaniem. Są to zatem regulacje niosące ze sobą skutki finansowe dla budżetu, zarówno bieżące jak i oddalone w czasie, które nie znajdą pokrycia.
Szczegółowe uwagi:
w § 2 pkt 12 wymienia się, że SWD PRM w ramach minimalnych funkcjonalności zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych, na wypadek wystąpienia sytuacji awaryjnej.
Takie brzmienie zawęża czynność wykonywania kopii bezpieczeństwa wyłącznie do sytuacji awaryjnych, a jednocześnie zgodnie z § 3 pkt 1 i 2 nakłada się generalny obowiązek wykonywania kopii bezpieczeństwa. Mając to na uwadze za zasadne należy uznać zmianę brzmienia § 2 pkt 12 na następujące:
„12) wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych, w tym w szczególności na wypadek wystąpienia sytuacji awaryjnej;”.
w § 9 ust. 6 wskazuje się na tożsamość dysponenta zespołów ratownictwa medycznego z administratorem dysponenta, co chyba jest mało możliwe, nie mówiąc już o nałożonych obowiązkach na dysponenta zespołów ratownictwa medycznego, o których mowa w § 9 ust. pkt 2-6, gdzie obowiązki wymienione w tych punktach są obowiązkami wyłącznie administratora. Zasadnym jest zatem doprecyzowanie § 9 ust. 6 w tym zakresie.
2019.01.04 Uwagi BCC do projektu rozp. w sprawie Systemu Wspomagania Dow…
Kontakt do eksperta:
Wiktor Masłowski
przewodniczący Komisji BCC ds. usług zdrowotnych
tel. 22 32 11 400
e-mail: wiktor.maslowski@bcc.org.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl