W marcu br. informowaliśmy o publikacji projektu ustawy dotyczącej zawarcia tzw. uproszczonej APA (dalej: uAPA). Rozwiązanie to ma powodować, że transakcje objęte porozumieniem uAPA są wyłączone spod limitu, o którym mowa w art. 15e ustawy o CIT. Wejście w życie tych regulacji było zapowiadane na 1 lipca 2019 r. Projekt ustawy obejmował przepisy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (APA), w tym uproszczonych APA.
W projekcie ustawy zawarte były regulacje dotyczące:
• zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA),
• zawierania uproszczonych porozumień cenowych (uAPA),
• procedur, których celem jest wyeliminowanie zjawiska podwójnego opodatkowania.
Projekt ustawy zakładał, że uAPA nie będzie wydawana, jeżeli udział dochodów podatkowych w przychodach wnioskodawcy (z wyłączeniem dochodów z zysków kapitałowych) jest niższy niż 1% w co najmniej 2 z 3 ostatnich zakończonych lat podatkowych. Ponadto, uAPA nie będzie obowiązywała, jeżeli w 2 pierwszych latach okresu na jakie została wydana udział dochodów w przychodach również będzie niższy niż 1%.
Dodatkowo, projekt ustawy zakłada, że uAPA ma być wydawana wyłącznie dla zawieranych przez podmioty powiązane transakcji dotyczących:
• zakupu usług o niskiej wartości dodanej,
• ponoszenia opłat za korzystanie lub prawo do korzystania (1) ze znaku towarowego albo (2) z know-how.
Tymczasem, 10 lipca 2019 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został raport Ministerstwa Finansów z konsultacji publicznych dotyczących projektu ustawy, w którym resort odniósł się do uwag zgłoszonych w ramach konsultacji publicznych do opublikowanego projektu ustawy. Najważniejsze konkluzje, wynikające z raportu to:
Uproszczona APA (uAPA)
Regulacja dotycząca uAPA została wyłączona z projektu ustawy do odrębnego procedowania.
W ramach konsultacji publicznych, zgłoszonych zostało szereg uwag do projektu ustawy w zakresie regulacji, dotyczącej uproszczonych porozumień cenowych (w tym do przepisu art. 15e ustawy o CIT, obejmujących m.in. rozwiązania alternatywne względem uproszczonych porozumień cenowych). Jak argumentuje RCL, wyłączenie powyższych rozwiązań do odrębnego procedowania ma na celu przygotowanie najbardziej satysfakcjonującego systemowego rozwiązania z punktu widzenia podatników oraz budżetu państwa. Dla podatników oznacza to odsunięcie w czasie możliwości zawierania uAPA.
APA
W związku z wyłączeniem z projektu ustawy regulacji dotyczących uproszczonych porozumień cenowych, które wymagają jeszcze dopracowania przez ustawodawcę, można spodziewać się przyspieszonej ścieżki legislacyjnej projektu ustawy, regulującego m.in. uprzednie porozumienia cenowe (APA).
O postępie prac, zarówno nad projektem ustawy, jak i nad nowym projektem dotyczącym uproszczonych porozumień cenowych, będziemy Państwa informować na bieżąco.
Kontakt do eksperta:
Krystyna Szydłowska
ekspertka BCC ds. cen transferowych
tel. 885 505 310
e-mail: krystyna.szydlowska@bcc.org.pl