Zaistniała sytuacja epidemiologiczna powoduje, że bieżące obciążenia publiczno-prawne mogą wpłynąć negatywnie na cash flow organizacji. Wciąż niewiele wiadomo na temat szczegółów dotyczących tzw. pakietu ochronnego w zakresie podatków, dlatego zanim zostanie on wprowadzony warto rozważyć podjęcie indywidualnych działań na bazie dostępnych już środków prawnych.
Ulgi w terminach płatności podatku
Obowiązujące obecnie przepisy przewidują odroczenie płatności podatku lub rozłożenie go na raty. Przyznanie tych ulg nie powinno zgodnie z zapowiedziami powodować obowiązku zapłaty opłaty prolongacyjnej (4%), a nawet gdyby opłata w dalszym ciągu obowiązywała można zawnioskować o jej umorzenie.
Stosowny wniosek należy złożyć przed terminem płatności podatków / zaliczek, tak więc w odniesieniu do zbliżających się płatności kalendarz ten wygląda następująco:
· zaliczki na CIT/PIT (także PIT od wynagrodzeń pracowniczych), podatku minimalnego – 20 marca,
· podatku CIT za 2019 r. – 31 marca,
· podatku VAT – 25 marca.
Należy pamiętać, że wnioskiem możemy objąć także płatności za kolejne miesiące. Z uwagi na krótki czas na przygotowanie stosownych wniosków, szczególnie w zakresie zaliczek na CIT i PIT, należałoby jak najszybciej przystąpić do ich opracowania.
WAŻNE
Możliwe jest także:
· odroczenie np. płatności z tytułu podatku od nieruchomości, opłat za użytkowanie wieczyste, wpłat na PEFRON,
· odroczenie obowiązków w zakresie składania informacji podatkowych, czy nawet deklaracji, ale istnieje oczywiście konieczność uzasadnienia, że podatnik nie ma możliwości ich przygotowania.
Widzimy też argumenty za możliwością złożenia wniosku o zwolnienie polskiego płatnika WHT z obowiązku poboru podatku od płatności dokonywanych na rzecz kontrahenta (podatnika), który z uwagi na obecną sytuację, również ma problemy z płynnością, co może mieć znaczenie przy płatnościach wewnątrzgrupowych. W takiej sytuacji to podatnik byłby zobowiązany do zapłaty WHT w określonym przez US terminie.
Pakiet ZUS
Zakłada możliwość odroczenia płatności składek ZUS za okres od lutego od czerwca bez naliczania opłat prolongacyjnych, które dotychczas wynosiły 4%.
Kwestie praktyczne
Wnioski dotyczące ulg w termiach płatności ZUS /podatków wymagają zaprezentowania odpowiedniej argumentacji oraz załączenia dokumentacji potwierdzających Państwa sytuację biznesową i finansową. Nasze doświadczenie w sprawach związanych z ulgami w spłacie zobowiązań oraz aktualne rozmowy z ZUS oraz US wskazują na to, że proces ich przyznania nie będzie automatyczny. W związku z tym należy umiejętnie zaprezentować wszystkie wspierające podatników / płatników argumenty.
Nasz zespół Postępowań podatkowych oraz sądowych wielokrotnie wspierał i reprezentował klientów w tego rodzaju sprawach.
Gdyby zatem mieli Państwo pytania w tym zakresie lub potrzebowali naszego wsparcia w przygotowaniu wniosków prosimy o kontakt z nami.
Zachęcamy również przedsiębiorców do przesyłania pytań związanych z tą niestandardową i trudną dla wszystkich sytuacją na adres coronavirus_info@crido.pl. W odpowiedzi na Państwa pytania dotyczące prawnych i podatkowych aspektów prowadzenia biznesu, nasi eksperci niezwłocznie się z Państwem skontaktują.
CRIDO
Michał Borowski | Partner
Tax Advisory Services
e-mail: Michal.Borowski@crido.pl
tel: +48 22 324 57 32 lub +48 795 197 912
crido.pl