Z uznaniem przyjmujemy, że Senat RP zwiększył przyznane środki na obronę przedsiębiorstw i miejsc pracy oraz ochronę zdrowia, a także wykreślił z projektów ustaw w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej zapisy niezwiązane z ratowaniem życia ludzi i firm – tj. zmiany w Kodeksie wyborczym i odnoszące się do Rady Dialogu Społecznego, dodane przez Sejm.
BCC był w stałym kontakcie z Senatem RP i poza generalnymi propozycjami, dzieliliśmy się z senatorami również szczegółowymi rozwiązaniami zmian niezbędnych przedsiębiorcom.
Z aprobatą przyjmujemy bardzo dobre poprawki przyjęte przez senatorów:
· większe wsparcie dla pracodawców:
– przestojowe dla przedsiębiorców do wysokości 75 procent średniej krajowej,
– zwolnienie z opłacania składek ZUS na trzy miesiące dla małych i średnich
przedsiębiorstw,
– pożyczki dla firm w wysokości 40 tysięcy złotych,
– zasiłki dla rodziców lub opiekunów prawnych dzieci do 12. roku życia.
· przyznanie 20 miliardów złotych na ochronę zdrowia ze środków Unii Europejskiej
· obligatoryjne, cotygodniowe testy dla pracowników służby zdrowia
· specjalny dodatek, za pracę w godzinach nadliczbowych, w wysokości 50 procent wynagrodzenia dla pracowników placówek, w których leczeni są pacjenci zakażeni koronawirusem.
Senat wykreślił również z ustawy – przyjęte przez posłów – zapisy niezwiązane za ratowaniem gospodarki: zmiany w Kodeksie wyborczym oraz w ustawie o Radzie Dialogu Społecznego, umożliwiające premierowi w okresie stanu zagrożenia epidemicznego, lub stanu epidemii, odwoływanie członków Rady, powołanych przez pracodawców lub związki zawodowe.
Bardzo dobrze, że przyjęto także szereg poprawek doprecyzowujących i korygujących odesłanie do niewłaściwych artykułów. Jak zwracał uwagę Business Centre Club, skomplikowanie ustawy i sama jej konstrukcja, niezgodna z zasadami prawidłowej legislacji, przeczy idei pomocy przedsiębiorcy, który bez odpowiedniej pomocy miałby duże problemy, aby w ogóle skorzystać z przewidzianych w niej rozwiązań.
Tarcza, z powodu konieczności natychmiastowego wdrożenia pomocy dla firm i pracowników, nawet po dobrych zmianach w Senacie, nadal nie odpowiada jednak na wiele potrzeb. Już dziś powinny ruszyć prace nad jej nowelizacją, uwzględniającą uwagi zgłaszane przez BCC
Tarcza Antykryzysowa nr 2 będzie wymagała wprowadzenia:
– Pomocy dla przedsiębiorców, która musi być dostępna natychmiast, na podstawie oświadczenia przedsiębiorcy, na którego weryfikację przyjdzie czas po okresie epidemii.
– Wsparcia wstecz, co najmniej od 13 marca, gdy ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego, a nie od dnia wejścia w życie ustawy, w przypadku specyficznych branż jak np. turystyczna, reklamowa, agencje pracy, nawet od 21 lutego, ponieważ w tym czasie brakowało odpowiednich ustaw i firm działały w realiach luki prawnej.
– Objęcia planem pomocy i zwolnienie z danin publicznych również dużych przedsiębiorstw. Sytuacja mniejszych firm jest silnie powiązana z kondycją dużych, a tam właśnie będą największe straty i zwolnienia pracowników.
– Zniesienia odpowiedzialności przedsiębiorców za szkody wyrządzone w związku z działaniami władz publicznych mających na celu przeciwdziałanie COVID-19, w tym szczególnie za szkody powstałe w wyniku wykonania przez przedsiębiorcę decyzji lub poleceń władzy publicznej.
– Zapewnienia przedsiębiorcom środków na pokrycie wydatków i szkód związanych z wykonywaniem obowiązków nałożonych przez władze publiczne związanych z walką z koronawirusem, analogicznie do jednostek samorządu terytorialnego i placówek zdrowia.
– Przejęcia przez Skarb Państwa finansowania ubezpieczonym zasiłku chorobowego (obecnie finansują go przez 33 dni płatnicy), w szczególności w przypadku skierowania ubezpieczonego na kwarantannę.
– Umożliwienia pracodawcom nakazanie wykorzystania zaległych i obecnych urlopów wypoczynkowych przez pracowników.
– Zdefiniowania pracy zdalnej oraz wyłączenia odpowiedzialności za zapewnienie bhp jeżeli ta praca odbywa się w miejscu zamieszkania.
– Okresowego zawieszenia konieczności wpłat w podmiotach, które wdrożyły Pracownicze Plany Kapitałowe i Pracownicze Programy Emerytalne – jest to dodatkowe obciążenie dla firm i pracowników, które w obecnych realiach jest zbędne. Należy również odsunąć w czasie obowiązki związane z wdrożeniem PPK, ponieważ termin został zmieniony tylko dla firm 50+, a pozostałe nadal mają obowiązek przeprowadzenia wdrożeń zgodnie z harmonogramem.
– Przesunięcia wszystkich terminów związanych z raportowaniem i płaceniem podatków blokowo, a nie wybiórczo. W obecnym projekcie część obowiązków przesunięto, a część nie – połapanie się w gąszczu tych zmian jest bardzo utrudnione.
– Skrócenia terminów zwrotu VAT do najkrótszego możliwego terminu (firmy zrzeszone w BCC alarmują, że okres ten trwa jak dotychczas 60 dni).
– Uwolnienia środków z rachunków VAT (zablokowanych z uwagi na mechanizm split-payment).
– Znacznego skrócenia terminu zastosowania tzw. ulgi na złe długi.
– Zawieszenia trwających i nierozpoczynania nowych kontroli podatkowych.
– Rezygnacji z drastycznego ograniczenia pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego pod pozorem ochrony konsumentów, czego skutkiem będzie likwidacja pozabankowej części sektora finansowego oraz – równocześnie – ponad 30 tys. miejsc pracy.
– Zniesienia ograniczenia handlu w niedziele, ze względu na możliwość dostępu obywateli do niezbędnych im produktów oraz trudną sytuację przedsiębiorców działających w branży handlowej.
– Zniesienia reguły budżetowej, zwiększenie deficytu budżetowego w celu ratowania gospodarki, wzorem Niemiec, Francji, Włoch.
2020.03.31 Tarcza Antykryzysowa – poprawki Senatu
Kontakt do eksperta:
Marek Goliszewski
prezes BCC
premier Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC
tel. 600 251 351
e-mail: biuro@bcc.org.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl