Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – ochrona zdrowia

02.04.2020

Pogodzenie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli z bezpieczeństwem gospodarczym kraju to najważniejszy priorytet dla całego rządu w okresie pandemii koronawirusa.

– W imieniu Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC i swoim własnym składam wyrazy głębokiego podziękowania i uznania dla wszystkich pracowników ochrony zdrowia, w tym również farmaceutów, którzy pracując w niezwykle trudnych warunkach walczą o zdrowie i życie pacjentów, narażając równocześnie swoje zdrowie i zdrowie swoich bliskich – mówi Marek Goliszewski, premier Gabinetu Cieni BCC.

Gospodarczy Gabinet Cieni Business Centre Club to think tank powołany w kwietniu 2012 r., aby wspierać działania prorozwojowe władz publicznych, monitorować prace resortów kluczowych dla przedsiębiorczości, rekomendować zmiany sprzyjające rozwojowi kraju, wzrostowi gospodarczemu i konkurencyjności polskich firm.

W skład gabinetu wchodzą wybitni, gospodarczy fachowcy, z których wielu piastowało w przeszłości funkcje publiczne. Będziemy codziennie przedstawiać poglądy poszczególnych ministrów Gabinetu Cieni BCC związane z obecną sytuacją.

Gospodarczy Gabinet Cieni BCC – XXXII posiedzenie, 02.04.2020 r. Ochrona Zdrowia

ANNA JANCZEWSKA, minister ds. systemu ochrony zdrowia Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC, prezes firmy Medim. W latach 2008-2014 prezes Polskiej Izby Wyrobów Medycznych POLMED. W latach 2014-2017 wiceprezes POLMED. Od 2016 roku jest członkiem Rady do Spraw Zdrowia Publicznego przy Ministrze Zdrowia. Członek kapituły konkursu: Menedżer i Lider Roku w Ochronie Zdrowia – Termedia. W latach 2004–2008 członek Rady Zamówień Publicznych przy prezesie Urzędu Zamówień Publicznych W 1991 r. uzyskała tytuł Pierwszej Damy Biznesu, a 1997 r. tytuł Businesswoman. Ekspert BCC ds. ochrony zdrowia. Założycielka Polskiego Stowarzyszenia Właścicielek Firm.
Tel. 602 335 003, 600 916 626, e-mail: anna.janczewska@bcc.org.pl

WSKAZANIA DLA RZĄDU

1. W związku z pandemią koronawirusa najważniejszym priorytetem dla Ministerstwa Zdrowia, w ścisłej współpracy z premierem i rządem, jest zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli. Równoczesne pogodzenie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli z bezpieczeństwem gospodarczym kraju to najważniejszy priorytet dla całego rządu.

Te dwa fundamentalne zadania dla państwa trzeba umiejętnie pogodzić, aby zminimalizować zdrowotne skutki pandemii COVID-19 dla obywateli i jej katastrofalne skutki dla przedsiębiorców i gospodarki. Sprostanie temu niełatwemu zadaniu wymaga odważnych i dalekowzrocznych decyzji.
Nie da się tego zrobić bez konsultacji, ponad partyjnymi podziałami, z ekspertami, w tym naukowcami i stosownymi branżowymi organizacjami. Forma i zakres tych konsultacji powinien być adekwatny do aktualnej sytuacji, która jak wiadomo jest bardzo dynamiczna. Konieczne jest, między innymi, włączanie do prac rządowego i wojewódzkich zespołów kryzysowych przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej, Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych i szeregu innych ekspertów.

2. Ministerstwo Zdrowia powinno pilnie zapewnić jednostkom ochrony zdrowia wystarczające dostawy artykułów osobistej ochrony dla personelu takich jak, maseczki, płyny dezynfekcyjne, kombinezony, gogle, i dla pacjentów testów RT-PCR oraz respiratorów. Mimo deklaracji MZ o dobrym przygotowaniu w tym zakresie, brak jest niestety potwierdzenia wystarczającego zabezpieczenia jednostek ochrony zdrowia, w tym aptek. Dochodzą do nas niestety z różnych stron kraju alarmujące sygnały o poważnych brakach w zakresie tych produktów.

3. Umożliwienie dostępu do badań na wykrycie obecności koronawirusa Sars-CoV-2 wszystkim obywatelom, którzy mają objawy wskazane w zaleceniach epidemiologicznych, a w szczególności pracownikom ochrony zdrowia, najbardziej narażonym na zarażenie. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje wykonywanie testów na obecność koronawirusa w każdym przypadku podejrzenia zakażenia. Pracownicy ochrony zdrowia, z racji częstego kontaktu z pacjentami, znajdują się z zasady w kręgu osób podejrzanych o zakażenie. Wymagałoby to pilnych zakupów stosownych ilości testów i włączenie również prywatnych laboratoriów do przeprowadzania tych badań. Prywatne laboratoria dysponują odpowiednim potencjałem infrastruktury i personelu i są póki co w tym zakresie niewykorzystane.

Ostatnie doniesienia z Chin wskazują również na możliwość wykorzystania tomografii komputerowej klatki piersiowej do wykrywania koronawirusa i to w znacznie wcześniejszym stadium choroby, niż w przypadku badań przy użyciu testów RT-PCR. Ministerstwo Zdrowia powinno jak najszybciej zweryfikować te informacje i wdrożyć stosowne działania.

4. Podjęcie jak najszybciej decyzji o zezwoleniu na produkcję w Polsce środków do dezynfekcji powierzchni i skóry w oparciu o przygotowane do tego i funkcjonujące już od wielu lat dwie specjalistyczne, polskie firmy. Brak ułatwień dla tych firm w dostępie do etanolu, w tym zniesienia akcyzy uniemożliwia niestety szybkie uruchomienie tej produkcji i dostarczenie natychmiast w ten sposób na rynek środków dezynfekcyjnych w liczbie 19 mln litrów miesięcznie. Jednostki ochrony zdrowia zgłaszają nieustannie poważne braki w zakresie specjalistycznych, dedykowanych dla ochrony zdrowia, środków do dezynfekcji.

PODSUMOWANIE dotychczasowych działań rządu

Pozytywy:

1. Wyjątkowe zaangażowanie pana ministra Łukasza Szumowskiego w walce o zminimalizowanie skutków pandemii koronawirusa.

Zagrożenia:

1. Wprowadzenie przez Ministerstwo Zdrowia zakazu wypowiadania się na tematy związane z koronawirusem lekarzom pełniącym funkcję wojewódzkich konsultantów. Resort zobowiązał też konsultantów do przesłania do ministerstwa wszystkich swoich dotychczasowych opinii dotyczących epidemii koronawirusa. Głos w sprawie epidemii mogą zabierać tylko konsultanci krajowi i to po wcześniejszej konsultacji z ministerstwem. Ta swoista cenzura dotycząca profesjonalistów budzi sprzeciw i napawa dużym niepokojem.

2. Wyraźny brak spójności pomiędzy komunikatami ministerstwa zdrowia o stanie zabezpieczenia jednostek ochrony zdrowia w produkty do walki z koronawirusem, a informacjami przekazywanymi bezpośrednio z tych placówek.

3. Zbyt późne złożenie przez Polskę wniosku do Komisji Europejskiej o przystąpieniu do wspólnego przetargu na maski, rękawiczki, osłony do twarzy i kombinezony. Tym samym, nie mogliśmy brać udziału w przetargu na tak bardzo potrzebne w walce z koronawirusem produkty, w którym wzięło udział 25 krajów unijnych. Wielka szkoda, że nie wykorzystaliśmy tej szansy i możliwości posiadania tych produktów w ciągu najbliższych 2 tygodni.

4. Wprowadzanie przez publicznych pracodawców ochrony zdrowia zakazu konkurencji i wyłączności pracy dla personelu medycznego, w trakcie trwania ich stosunku pracy.

Restrykcje takie z przyczyn epidemiologicznych są uzasadnione w szpitalach zakaźnych i jednoimiennych. Jednakże, w odniesieniu do pozostałych podmiotów, jak mówią opinie prawników, jest to działanie bezprawne i godzi w swobodę działalności konkurencji.

Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – ochrona zdrowia

 

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL