Dużym zagrożeniem jest silny wzrost deficytu sektora finansów publicznych w 2020 r., nawet w skali 5 – 10 procent PKB, na skutek dużo niższych dochodów i dużo wyższych wydatków.
– Kluczowe na obecnym, potencjalnie bardzo kryzysowym etapie jest natychmiastowe, wprowadzenie w życie przez ministra finansów i rząd zmian zawartych w tzw. Tarczy Antykryzysowej. Chodzi głównie o te działania finansowe, które poprawiają płynność finansową przedsiębiorstw i podtrzymują dochody pracowników, czyli zmniejszają ryzyko bankructw firm i podtrzymują zatrudnienie pracowników – mówi prof. Stanisław Gomułka, minister finansów w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC.
Gospodarczy Gabinet Cieni Business Centre Club to think tank powołany w kwietniu 2012 r., aby wspierać działania prorozwojowe władz publicznych, monitorować prace resortów kluczowych dla przedsiębiorczości, rekomendować zmiany sprzyjające rozwojowi kraju, wzrostowi gospodarczemu i konkurencyjności polskich firm.
W skład gabinetu wchodzą wybitni, gospodarczy fachowcy, z których wielu piastowało w przeszłości funkcje publiczne. Będziemy codziennie przedstawiać poglądy poszczególnych ministrów Gabinetu Cieni BCC związane z obecną sytuacją.
Gospodarczy Gabinet Cieni BCC – XXXII posiedzenie, 02.04.2020 r.
PROF. STANISŁAW GOMUŁKA, minister finansów Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC
B. wiceminister finansów. W latach 1970-2005 wykładowca London School of Economics and Political Sciences, University of London. Doradca kolejnych ministrów finansów Polski. Negocjator Polski z klubami Paryskim i Londyńskim w sprawie zmniejszenia polskiego długu zagranicznego i członek tzw. Grupy Strategicznej wicepremiera Balcerowicza. Konsultant m.in. OECD, MFW, Komisji Europejskiej ds. Europy Wschodniej. Główny ekonomista BCC.
Tel. 609 556 506, e-mail: stanislaw.gomulka@bcc.org.pl
WSKAZANIA DLA RZĄDU
1. Kluczowe na obecnym, potencjalnie bardzo kryzysowym etapie jest bardzo szybkie, praktycznie natychmiastowe, wprowadzenie w życie przez ministra finansów i rząd zmian zawartych w tzw. Tarczy Antykryzysowej. Chodzi głównie o te działania finansowe, które poprawiają płynność finansową przedsiębiorstw i podtrzymują dochody pracowników, czyli zmniejszają ryzyko bankructw firm i podtrzymują zatrudnienie pracowników.
2. Informacje dostarczane przez firmy i obywateli izbom skarbowym i ZUS-owi należy przyjmować przez najbliższe kilka miesięcy bez weryfikacji, z możliwością korekt, bez kar w IV kwartale 2020 roku w przypadku VAT oraz w 2021 r. w przypadku CIT, PIT i składek emerytalno-rentowych.
3. Przygotować w ciągu najbliższych dwóch miesięcy korektę Tarczy Antykryzysowej w świetle reakcji gospodarki na obecną wersję.
PODSUMOWANIE dotychczasowych działań rządu
Pozytywy:
1. Propozycja dofinasowania wynagrodzeń pracowników w wysokości 40%, zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych, odroczenia podatku od sprzedaży detalicznej, odroczenie realizacji PPK i nowego Jednolitego Pliku Kontrolnego. Przesunięcie płatności zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń w marcu i kwietniu do 1 czerwca 2020.
2. Przedłużenie pozwoleń na pracę dla obcokrajowców.
3. Znaczne zwiększenie przez BGK gwarancji kredytów dla przedsiębiorstw.
Zagrożenia:
1. Zagrożeniem dla płynności przedsiębiorstw jest teraz utrzymanie zwrotu podatku VAT przedsiębiorcom na obecnym poziomie 60 dni, zamiast proponowanych przez BCC
Gospodarczy Gabinet Cieni BCC – XXXII posiedzenie, 02.04.2020 r. 3
maksymalnie 15 dni. Grozi nam załamanie się dochodów wielu rodzin. Za przykładem wielu krajów, m.in. Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, potrzebne jest miesięczne świadczenie z budżetu państwa dla wszystkich osób, które są samozatrudnione lub pracują na umowie cywilnoprawnej w wysokości np. 1500 zł przez przynajmniej najbliższe 3 miesiące, bezzwrotne dla osób, których przychody w 2020 roku spadły o 25% w stosunku do 2019 r., częściowo zwrotne dla pozostałych.
2. Dużym zagrożeniem jest silny wzrost deficytu sektora finansów publicznych w 2020 r., nawet w skali 5 – 10 procent PKB, na skutek dużo niższych dochodów i dużo wyższych wydatków. Potrzebne są działania stabilizacyjne w 2021 r. i później, m. in. przekierowanie 7,5 mld euro środków UE na finansowanie zwiększonych transferów socjalnych i wydatków na zdrowie w roku 2020 oraz wycofanie się rządu z 13-tej emerytury i propozycji 14-tej. Prezydent powinien wycofać się z propozycji dalszego obniżania formalnego wieku emerytalnego.
3. Zagrożeniem dla technologicznie mało zaawansowanych przedsiębiorstw i dla pracowników z niższymi kwalifikacjami jest propozycja silnego wzrostu płacy minimalnej, do 4000 złotych miesięcznie w 2022 roku. Utrzymanie tej płacy w latach 2021 i później na poziomie około 50% płacy średniej byłoby zbliżone do oczekiwań zainteresowanych i ekonomicznie dużo mniej kontrowersyjne.
Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – finanse publiczne
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl