· Tylko jednakowe zasady dla wszystkich podmiotów działających na rynku suszu tytoniowego zapobiegną rozwojowi czarnej i szarej strefy.
· Wiele zależy od posiedzenia senackiej Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, która rozpatrzy nowelizowaną obecnie ustawę o podatku akcyzowym (projekt 860) dotyczącą zasad obrotu suszem tytoniowym.
· Business Centre Club zwrócił się m.in. do ministra finansów z prośbą o jej ponowną analizę i zmianę zapisów.
Zmiana w art. 9b ust 1 pkt 2 projektu ustawy, zakłada powstanie „organizacji producentów suszu tytoniowego”, jako nowego podmiotu, który:
1. nabędzie prawa do dokonywania obrotu suszem tytoniowym, dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu suszu tytoniowego,
2. nie będzie objęty zabezpieczeniami i wymaganiami stawianymi obecnie pośredniczącym podmiotom tytoniowym (PPT).
Konsekwencje przyjęcia tego rozwiązania w obecnie proponowanej formie mogą być następujące:
· powstanie realne ryzyko rozszczelnienia sytemu kontroli obrotu suszem tytoniowym albowiem brak zabezpieczeń finansowych na poczet ewentualnych należności podatkowych oraz łatwość powoływania takich podmiotów (10 członków i rejestracja) może doprowadzić do utworzenia dużej liczby takich przedsięwzięć, których działalność będzie trudna do skontrolowania (podobnie jak to miało miejsce w przypadku PPT przed wprowadzeniem zabezpieczeń finansowych),
· rozszczelnienie kontroli obrotu suszem tytoniowym może z kolei przyczynić się do rozwoju szarej strefy i wzrostu nielegalnej produkcji wyrobów tytoniowych,
· w konsekwencji, rozwój szarej strefy będzie skutkował ograniczeniem legalnej produkcji wyrobów tytoniowych, co może spowodować istotne skutki społeczne związane z utratą miejsc pracy w przedsiębiorstwach z branży tytoniowej oraz u ich kooperantów,
· powyższe zjawiska mogą przełożyć się na zmniejszenie wpływów podatkowych do Skarbu Państwa.
Od 2016 roku, kiedy Ministerstwo Finansów wprowadziło zabezpieczenia akcyzowe dla Pośredniczących Podmiotów Tytoniowych (PPT), liczba PPT zarejestrowanych na liście Ministerstwa Finansów, spadła z ok. 320 do 15 podmiotów. W ten sposób wyeliminowano znaczną część fikcyjnych PPT-ów, które zasilały szarą strefę w surowiec tytoniowy.
Nowy, wprowadzany obecnie nowelizacją rodzaj podmiotu – „organizacja producentów suszu tytoniowego”, który poza wymogami formalnymi (minimum 10 członków, uznanie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, rejestracja jako podatnik VAT) nie musi spełniać żadnych innych warunków, które są wymagane od PPT, wydaje się powrotem do sytuacji sprzed 2016 r., albowiem w świetle tej nowelizacji:
– nowy podmiot nie jest zobowiązany do spełnienia warunków przewidzianych obecnie Ustawą o podatku akcyzowym i uzyskania uznania oraz wpisu do rejestru podmiotów uprawnionych do obrotu suszem tytoniowym przez właściwego Naczelnika US, a także nie jest proponowane utworzenie żadnego, publicznie dostępnego, rejestru takich podmiotów, na wzór rejestru PPT, co utrudni/uniemożliwi weryfikację kontrahentów,
– ww. podmiot nie jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, jakie jest obecnie wymagane od PPT, co w przypadku ewentualnych nieprawidłowości czyni egzekucję potencjalnych zobowiązań podatkowych niemalże niewykonalną,
– nie przewiduje się zasad, na jakich można odmówić uznania (wpisu do rejestru), jak w przypadku PPT, lub w przypadku wykrycia nieprawidłowości nie proponuje się procedur wykreślenia z takiego rejestru, jak jest to przewidziane dla PPT, co będzie skutkować możliwością funkcjonowania takiego podmiotu nawet w trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego lub karno-skarbowego.
Jednocześnie, omawiana nowelizacja, wyraźnie zaostrza przepisy wobec legalnie działających PPT np.: odmowa wpisu do rejestru PPT w przypadku „uzasadnionej obawy” czy „zagrożenia ważnego interesu publicznego”.
Stwarza to dużą dysproporcję w odniesieniu do wymagań stawianych nowym podmiotom („organizacjom producentów suszu tytoniowego”) i innym podmiotom legalnie funkcjonującym na tynku od wielu lat (PPT).
Reasumując, ustawodawca wprowadza na rynek obrotu suszem tytoniowym nowe podmioty – „organizacje producentów suszu tytoniowego”, bez żadnych zabezpieczeń akcyzowych w żadnej formie, jednocześnie wprowadzając nowe obostrzenia dla już istniejących, zarejestrowanych i zweryfikowanych PPT, zaostrzając wymagania związane z uzyskaniem wpisu do rejestru PPT i zasady dotyczące wykreślenia.
BCC proponuje, aby rozwiązaniem problemu było zastosowanie dla nowych podmiotów „organizacji producentów suszu tytoniowego” takich samych zasad, jakie są obecnie stosowane dla PPT.
BCC proponuje zmiany w nowelizowanej ustawie o podatku akcyzowym
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl