Sejm przegłosował nowelizację Kodeksu pracy w zakresie jawności wynagrodzeń na etapie rekrutacji. Choć pierwotnie planowany zmiany zostały mocno okrojone w procesie legislacyjnym, to i tak jest to pierwszy istotny etap w drodze do transparentowości płac. Na jakie zmiany powinni się przygotować pracodawcy?
Projekt ustawy zakłada:
→ obowiązek przekazywania kandydatom/-kom w ogłoszeniu o pracę lub przed rozmową rekrutacyjną informacji o początkowym wynagrodzeniu lub jego widełkach – na piśmie lub elektronicznie, z odpowiednim wyprzedzeniem, zapewniając świadome i przejrzyste negocjacje
→ określanie nazw stanowisk i treści ogłoszeń o pracę w sposób neutralny płciowo
→ zakaz pytania kandydatów o historię ich wynagrodzenia.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
Wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku. Projekt trafi teraz pod obrady Senatu, a później do podpisu Prezydenta RP. Ustawa zakłada 6-miesięczne vactio legis.
Jak pracodawcy mogą się przygotować do zmian?
→ przeanalizować dotychczasowy proces rekrutacji,
→ zweryfikować treści ogłoszeń o pracę i nazwy stanowisk pod kątem neutralności płciowej,
→ ustalić sposób, moment i rodzaj (początkowy przedział lub tzw. “widełki”) przekazywanej, informacja o wynagrodzeniu,
→ przeprowadzić niezbędne szkolenia dla działów HR i managerów.
Autorzy: Michał Grzybowski – partner, Michał Balicki – Counsel, Aleksandra Foksińska-Pawlik – Senior Associate w CRIDO
CRIDO, członek Business Centre Club, jest wiodącą polską firmą doradczą zaangażowaną w pomoc firmom w podejmowaniu świadomych decyzji. Z ponad 450 ekspertami oferuje pełne spektrum usług w zakresie podatków, prawa, innowacji i badań i rozwoju, inwestycji, doradztwa biznesowego, rozwiązań cyfrowych i modelowania finansowego.
Dlaczego warto im zaufać? – Ponad 19 lat doskonałości: Ugruntowana obecność na rynku dzięki naszemu głównemu biuru w Warszawie i oddziałowi w Krakowie – Międzynarodowy zasięg: Współpraca za pośrednictwem sieci takich jak Taxand, IBA i AIJA – Sprawdzone wyniki: 10 miliardów złotych uzyskanych dotacji i ulg, ponad 100 transakcji fuzji i przejęć oraz przełomowe spory. – Innowacyjne rozwiązania IT: Ponad 20 autorskich narzędzi wspierających procesy biznesowe, od optymalizacji podatkowej po audyty cyfrowe – Różnorodność klientów: Obsługa dużych i średnich organizacji, firm rodzinnych, klientów indywidualnych i samorządów.