10-krotnie mniejsze środki w ramach polityki regionalnej dla metropolii warszawskiej na lata 2021-2027 – stanowisko BCC

19.02.2021

10-krotnie mniejsze środki w ramach polityki regionalnej dla metropolii warszawskiej to ograniczenie dla rozwoju biznesu, inwestycji, projektów badawczo-rozwojowych.

BCC proponuje przesunięcie, w ramach tzw. mechanizmu elastyczności, 1 mld euro do regionu warszawskiego stołecznego ze środków rezerwy przeznaczonej do rozdysponowania na regionalne programy operacyjne na późniejszym etapie.

Przewidziana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej alokacja dla metropolii warszawskiej na lata 2021-2027 stanowi zaledwie około 10% środków pozyskanych przez beneficjentów funduszy strukturalnych z tego obszaru w okresie 2014-2020.

Trwają prace nad przygotowaniem nowych programów tzw. Programów Operacyjnych, które określą sposób wydatkowanie środków z Unii Europejskiej na kolejne 7 lat. 18 stycznia br. rozpoczęły się rządowe konsultacje społeczne Umowy Partnerstwa. Jest to dokument określający ramy wykorzystania funduszy Unii Europejskiej dla Polski na lata 2021-2027. Umowa Partnerstwa jest przygotowywana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Po raz pierwszy od wstąpienia Polski do UE, na potrzeby programowania polityki regionalnej, wydzielona została metropolia warszawska (tzw. Region Warszawski Stołeczny – w jego skład wchodzi obszar 10 powiatów: Warszawa oraz grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, warszawski zachodni, wołomiński).

Co prawda, Region Warszawski Stołeczny (RWS) zostanie uwzględniony w programie regionalnym, między innymi w wyniku działań BCC, jednakże projekt Umowy Partnerstwa zawiera bardzo niekorzystne dla metropolii warszawskiej rozwiązania. Przewidziana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej alokacja dla metropolii warszawskiej na lata 2021-2027 to 157 milionów euro. Stanowi to zaledwie około 10% środków, pozyskanych przez beneficjentów funduszy strukturalnych z tego obszaru w okresie programowania 2014-2020 (około 1,5 miliarda euro). Około 60% z tych 1,5 mld euro, tj. około 900 mln euro, przypadło na rozwój przedsiębiorców, uczelnie oraz jednostki badawczo-rozwojowe. Szczególnie dotknięty taką sytuacją będzie sektor B+R, gdzie według szacunków m.st. Warszawy spadek alokacji w stosunku do okresu 2014-2020 może sięgnąć nawet 95%, co w dłuższym okresie oznaczałoby znaczące utrudnienie położonym w RWS uczelniom i jednostkom naukowo-badawczym konkurowania z uczelniami europejskimi i zahamowanie rozwoju najbardziej innowacyjnych kierunków badań wymagającej wysokospecjalistycznej infrastruktury dotychczas współfinansowanej ze środków europejskich. Należy jednocześnie pamiętać, że potencjał RWS odpowiada za ok. 25-30% krajowego potencjału innowacyjnego.

BCC proponuje przesunięcie, w ramach tzw. mechanizmu elastyczności, z regionów słabiej rozwiniętych do regionu lepiej rozwiniętego (region warszawski) 1 mld euro (do programu regionalnego i krajowych) – ze środków rezerwy przeznaczonej do rozdysponowania na regionalne programy operacyjne na późniejszym etapie. Przesunięte do regionu warszawskiego środki powinny zostać zaprogramowane w głównej mierze w ramach Celu Polityki 1., przeznaczonego na rozwój innowacji i przedsiębiorczości, szczególnie istotnych w metropolii warszawskiej.

Dziesięciokrotnie mniejsze środki niż w poprzedniej perspektywie dla Regionu Warszawskiego Stołecznego w ramach dedykowanego programu regionalnego spowoduje odcięcie od możliwości poprawy warunków prowadzenia biznesu, rozwoju przedsiębiorczości i inwestycji prorozwojowych i poprawiających spójność terytorialną.

Warto podkreślić, że Warszawa jest liderem przedsiębiorczości i innowacyjności i tylko konsekwentne dalsze wspieranie finansowania ekosystemu rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności; infrastruktury otoczenia biznesu, projektów badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych oraz projektów współpracy nauki i biznesu w Warszawie (również z poziomu regionalnego) może przyczynić się do dalszego niwelowania różnicy w poziomie innowacyjności w odniesieniu do większości krajów Unii Europejskiej.

Pieniądze dla Warszawy na lata 2021-2027

Kontakt z ekspertką:

BOŻENA LUBLIŃSKA-KASPRZAK
minister ds. przedsiębiorczości i innowacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC

Ekonomistka, menadżer z wieloletnim doświadczeniem. Ekspert z zakresu programowania i wdrażania polityk przedsiębiorczości i innowacyjności, zarządzania projektami i programami finansowanymi ze środków UE. Organizator projektów międzynarodowej promocji Polski (EXPO Szanghaj, EXPO Mediolan). Autorka publikacji naukowych i popularnonaukowych, ekspert parlamentarny, członek organów nadzoru spółek prawa handlowego.
W latach 2009-2016 prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i członek zarządu Europejskiego Stowarzyszenia Agencji Innowacyjności (TAFTIE).

Tel. 666 863 561
E-mail: bozena.lublinska-kasprzak@bcc.org.pl

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL