Analiza projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw daje podstawy do stwierdzenia, że godzą one w świadczeniodawców. Oznaczają jeszcze więcej kontroli, szybciej przeprowadzanych, aby jak najwięcej pieniędzy uzyskać od podmiotów, których misją jest ratowanie życia i leczenie pacjentów.
Leczenie, którego potrzebuje każdy obywatel, powinno być ze strony państwa wspomagane i dawać podmiotom narzędzia do tego, aby było ono szybsze i bardziej efektywne. Tymczasem, NFZ otrzymuje w zasadzie prerogatywy do karania bez kontroli, tylko na podstawie zdalnej weryfikacji. Kontrolerzy otrzymują swobodne uprawnienia i mnóstwo instrumentów kontrolnych, podczas gdy świadczeniodawcom dokłada się obowiązków i wymagań w zakresie posiadanych zasobów sprzętowych, kadrowych i teleinformatycznych.
Każda ostatnia, nowa regulacja w zakresie działalności podmiotów leczniczych to kolejny krok do zwiększenia zadłużenia podmiotów i utrudnienia prowadzonej działalności. Skutkiem będzie zabranie podmiotom środków finansowych przeznaczonych na leczenie pacjentów, powodując dalsze ograniczenie dostępu do świadczeń i jeszcze dłuższe kolejki oczekujących.
Generalne uwagi i propozycje BCC:
• Proponujemy, aby projektodawca precyzyjnie określił na jakich zasadach lub z zastosowaniem jakich przepisów można przedłużyć kontrolę.
• W projektowanych zmianach brakuje regulacji dotyczącej wskazania, że kontroler musi być specjalistą w danej dziedzinie medycyny, która będzie podlegała kontroli Funduszu. Proponowane zmiany to kolejny cios w lekarzy, którzy już nigdy nie będą mogli być pewni, że ich decyzje były właściwe i kontroler ich nie zakwestionuje.
Proponujemy dodać zapis, że kontroler, który będzie oceniał postępowanie merytoryczne personelu medycznego oraz będzie badał dokumentację medyczną musi posiadać wykształcenie i specjalizację tożsame z kontrolowaną dziedziną medycyny. Kontroler powinien mieć specjalistyczną wiedzę w przedmiocie kontroli. Wiedzę nie tylko teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczną, popartą doświadczeniem w wykonywaniu zawodu medycznego.
• Chcąc usprawnić i przyspieszyć proces przekazywania dokumentów w celu szybszej i bardziej sprawnej kontroli, projektodawca powinien rozważyć przekazanie dodatkowych środków finansowych z NFZ dla wyznaczonych pracowników podmiotu kontrolowanego w czasie kontroli, na zapłatę za ich pracę w godzinach nadliczbowych. Z uwagi na rolę jaką pełnią podmioty lecznicze, bieżące funkcjonowanie firmy i prowadzenie działalności nie może być zaburzane podczas kontroli NFZ. W świetle tego oraz w związku z koniecznością udostępnienia kontrolerom urządzeń technicznych podczas kontroli, należy dodać zapis o odpłatności.
• Skrócenie czasu trwania kontroli będzie także skutkowało szybszym o ok. 15-30 dni dokonaniem płatności ewentualnych kar i zwrotów środków – zmiana jest niekorzystna dla finansów świadczeniodawców.
• Niekorzystne dla świadczeniodawców jest wprowadzenie trybu kontroli „na legitymację”.
Więcej szczegółów w załączeniu
Kontakt do eksperta:
Wiktor Masłowski
przewodniczący Komisji BCC ds. usług zdrowotnych
tel. 22 32 11 400
e-mail: wiktor.maslowski@bcc.org.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl
2018.10.30 Opinia BCC do projektu ustawy o świadczeniach opieki zdrowotn…