Nie należy dokładać pracodawcom prowadzącym PPE zbędnych obowiązków sprawozdawczych w trakcie pandemii COVID-19

02.04.2021

W ostatnich dniach do tych pracodawców, którzy prowadzą Pracownicze Programy Emerytalne (PPE), zostały przesłane wezwania z Polskiego Funduszu Rozwoju wymagające oświadczenia o prowadzeniu PPE.

– W okresie, w którym większość pracodawców w naszym kraju, ze względu na rozwój pandemii, wprowadziło częściową lub całkowitą pracę zdalną w swoich organizacjach, wydaje się działaniem zbytecznym i możliwym do przeprowadzenia w późniejszym terminie – uważa Dorota Dula, ekspertka BCC ds. ubezpieczeń i planów emerytalnych, przedstawicielka BCC w Radzie Konsultacyjnej ws. Pracowniczych Planów Kapitałowych przy PFR. – Obecnie, wraz ze zmianami w ustawie o Otwartych Funduszach Emerytalnych (OFE), wprowadzane są również zmiany w obszarze Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK), warto zatem rozważyć wprowadzenie do ustawy zmian wspierających pracodawców – wyjaśnia.

Z punktu widzenia pracodawcy:

Uściślenia wymagają przepisy określające kwestie związane z wezwaniami wysyłanymi przez PFR na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy o PPK, w którym podmiot zatrudniający, który na podstawie art. 133 ust. 1 nie stosuje przepisów ustawy, na wezwanie PFR, o którym mowa w ust. 5, przekazuje do PFR oświadczenie o prowadzeniu PPE wraz ze wskazaniem wysokości naliczanej i odprowadzanej składki podstawowej do PPE w rozumieniu ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych oraz procentowego udziału osób zatrudnionych, które uczestniczą w PPE.

– Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, iż brakuje jakichkolwiek regulacji wskazujących, jak często PFR może zwracać się do podmiotów zatrudniających o przesłanie ww. oświadczenia, przy jednoczesnym uwzględnieniu, iż podmiot zatrudniający sporządza roczną informację pracodawcy dotyczącą realizacji pracowniczego programu emerytalnego przekazywaną organowi nadzoru – mówi Dorota Dula. – Częsty obowiązek raportowania wiąże się dla podmiotu zatrudniającego z angażowaniem nakładów pracy swoich pracowników, co w okresie pandemii szczególnie wydaje się niecelowe – podkreśla ekspertka BCC.

Ponadto, wezwania wysyłane przez PFR nie zawierają wystarczająco precyzyjnych wytycznych, w tym nie określają, na jaki dzień PFR oczekuje danych wskazanych w wezwaniu. Jeżeli przepisy legislacyjne mają zachęcać pracodawców do prowadzenia dla swoich pracowników benefitów w postaci programów emerytalnych, powinny one być jasne i nie nakładać zbędnych obowiązków.

PPE – zbędne obowiązki biurokratyczne

Kontakt z ekspertką:

Dorota Dula
ekspertka BCC ds. ubezpieczeń i planów emerytalnych
przedstawicielka BCC w Radzie Konsultacyjnej ws. Pracowniczych Planów Kapitałowych przy PFR
tel. 501 469 679
e-mail: dorota.dula@bcc.org.pl

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL