Nowelizacja w zakresie spółki komandytowej nie powinna zostać wprowadzona – OPINIA BCC

21.09.2020

· Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw dając kilka dni na konsultacje (termin upłynął dzisiaj, o godz. 9:00).

· BCC proponuje odstąpienie od zamiaru zmiany statusu spółki komandytowej na podatnika CIT.

· W naszej ocenie, nowelizacja w zakresie spółki komandytowej nie powinna zostać wprowadzona.

Spółka komandytowa to forma prawna prowadzenia działalności wykorzystywana przede wszystkim przez polskich przedsiębiorców, których biznes dotychczas prowadzony w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, rozwinął się w takim stopniu, że konieczne jest jasne oddzielenie majątku prywatnego przedsiębiorcy od majątku firmowego, sformalizowanie procesu decyzyjnego i kwestii dystrybucji środków.

Utrudnianie przedsiębiorcom prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności w obecnej, trudnej sytuacji ekonomicznej związanej z epidemią i uzasadnianie tego opisami stanów faktycznych z odległej przeszłości jest w ocenie BCC ogromnym ciosem w polską przedsiębiorczość.

BCC stanowczo sprzeciwia się zastosowanej przez Ministerstwo Finansów (dalej: MF) odpowiedzialności zbiorowej związanej z pojedynczymi (jak również wątpliwymi) przypadkami udziału spółek komandytowych w strukturach optymalizacyjnych. Nawet jeśli MF znane są takie przypadki, to już dzisiaj administracja skarbowa dysponuje wieloma skutecznymi środkami zaradczymi (np. ogólna klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Proponowane zmiany stanowią, w ocenie BCC, przerzucenie na podatników obowiązków administracji polegających na zwalczaniu rzeczywistych nadużyć.

Ostrożnościowo, w razie gdyby powyższy postulat nie został uwzględniony, BCC podkreśla, że konieczne jest zapewnienie czasu na szerokie i gruntowne konsultacje społeczne. Pozostawienie dwóch dni roboczych na wypowiedzenie się o zmianach o charakterze zasadniczym nie tyle nie buduje zaufania obywateli (w szczególności przedsiębiorców) do Państwa i stanowionego przez nie prawa, ale wręcz to zaufanie rujnuje. Ponadto, konieczne jest zapewnienie odpowiedniego vacatio legis. W ocenie BCC, wprowadzenie opodatkowania spółki komandytowej CIT wcześniej niż od 1 stycznia 2022 r. nie spełni tego wymogu.

Postulat ws. utraty prawa do rozliczenia strat podatkowych

BCC proponuje odstąpienie od wprowadzania zmiany w zakresie rozliczania strat podatkowych.

W ocenie BCC nieuzasadnione jest pozbawianie podatników prawa do rozliczenia straty w przypadku, gdy czynności restrukturyzacyjne są podejmowane w celach uzasadnionych ekonomicznie.

BCC postuluje, aby w razie nieodstąpienia przez ustawodawcę od omawianej zmiany, wprowadzone zostały stosowne przepisy przejściowe wskazujące, że ograniczenia w rozliczaniu strat podatkowych mają zastosowanie wyłącznie do podatników, którzy wskazanych w nich czynności dokonali już po wejściu w życie ustawy.

Postulaty w zakresie spółek nieruchomościowych

BCC postuluje doprecyzowanie definicji spółki nieruchomościowej poprzez wskazanie okresu, przez jaki należy badać, czy nieruchomości stanowią ponad 50% wartości rynkowej aktywów.

Proponujemy odstąpienie od wprowadzenia regulacji, zgodnie z którymi spółka nieruchomościowa będzie również płatnikiem z tytułu sprzedaży dokonanej przez polskiego rezydenta podatkowego na rzecz podmiotu niemającego siedziby w Polsce. W ocenie BCC jest to rozwiązanie nieuzasadnione.

Projekt przewiduje obowiązek pobrania podatku od transakcji w przypadku, gdy co najmniej jedna ze stron transakcji nie jest polskim rezydentem podatkowym. W przypadku, gdy nierezydentem jest kupujący, sprzedawca mający siedzibę w Polsce rozlicza całość dochodów w Polsce oraz polskie organy podatkowe mają możliwość weryfikacji tych rozliczeń oraz ewentualnej egzekucji zaległości. Wprowadzanie w takiej sytuacji obowiązku rozliczania podatku od transakcji przez płatnika nie znajduje więc żadnego uzasadnienia – interes fiskalny nie zyskuje na tym żadnej dodatkowej ochrony. Z tego powodu – w przypadku nieodstąpienia od wprowadzenia rozliczeń podatku od sprzedaży spółki nieruchomościowej przez tę spółkę – BCC postuluje ograniczenie tej zasady jedynie do przypadków, gdy sprzedającym jest rezydent w państwach stosujących szkodliwą politykę podatkową.

Ponadto, proponujemy doprecyzowanie regulacji dotyczących obowiązku:

· złożenia informacji o podmiotach posiadających bezpośrednio lub pośrednio udziały / prawa o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej – poprzez wprowadzenie progu udziałowego, powyżej którego powstanie taki obowiązek w odniesieniu do pośrednich udziałowców.

· przekazywania do publicznej informacji danych dotyczących spółek nieruchomościowych – poprzez zawężenie tej grupy do podmiotów o określonych minimalnych obrotach lub poziomie aktywów, tak, aby tylko największe / istotne biznesowo podmioty podlegały temu obowiązkowi.

Postulaty dotyczące zmian w zakresie stawek amortyzacji podatkowej

BCC postuluje odstąpienie w całości od wprowadzenia regulacji ograniczających uprawnienie podatników do obniżenia stawki amortyzacji w stosunku do wybranych środków trwałych.

Niesłuszne jest, w ocenie BCC, stanowisko projektodawcy, które nakazuje jednolite traktowanie wszystkich podatników nie zważając na ich odmienną sytuację prawną i ekonomiczną. Wprowadzenie proponowanych przez MF przepisów jest w opinii BCC przejawem niekonsekwencji oraz działaniem na niekorzyść podatników.

Postulaty w zakresie obowiązku sporządzenia i opublikowania sprawozdania z realizacji strategii podatkowej

BCC ocenia jednoznacznie negatywnie regulację wprowadzającą obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości sprawozdania z realizacji strategii podatkowej określonej dużej grupy podatników.

BCC postuluje odstąpienie od wprowadzania ww. regulacji w całości i wskazuje, że aktualnie publikowane informacje w zakresie indywidualnych danych z zeznań podatników są w zupełności wystarczające z perspektywy transparentności.

Postulaty w zakresie podatkowych grup kapitałowych

BCC zwraca uwagę na konieczność wydłużenia stosowania rozwiązań wprowadzonych w związku z sytuacją epidemiczną. W szczególności, BCC zwraca uwagę, że pogorszona w związku z epidemią sytuacja gospodarcza podmiotów funkcjonujących w ramach podatkowych grup kapitałowych może się znacząco nie poprawić w roku w świetle dostępnych prognoz gospodarczych. Stąd też, BCC postuluje dodanie do Nowelizacji przepisu wskazującego, że wymogu wykazania przez podatkową grupę kapitałową 2% dochodów w przychodach nie stosuje się również w 2021 roku.

Opinia BCC nt. opodatkowania spółek komandytowych

Kontakt z ekspertką:

Agnieszka Wnuk
ekspertka BCC ds. podatku dochodowego od osób prawnych i międzynarodowego prawa podatkowego
tel. 667 661 767
e-mail: agnieszka.wnuk@bcc.org.pl

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL