Dziś mija termin konsultacji społecznych założeń ustawy o zmianie ustawy z 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, oraz niektórych innych ustaw. W ocenie BCC jednym z podstawowych problemów dla inwestorów w zakresie inwestycji specjalistycznych, a do takich należą inwestycje w sieci telekomunikacyjne, jest sprzeciw lokalnych społeczności przeciwko takim działaniom, w większości wynikający z niewiedzy, jak również obaw przed ich skutkami zdrowotnymi lub ekonomicznymi.
(…) Nie ulega wątpliwości, że ratio legis projektu to zapewnienie pewności przepisów i przewidywalności, w szczególności czasowej, procedur administracyjnych w celu pozyskania stosownych, wymaganych prawem zgód czy pozwoleń. Dlatego też BCC wnosi o takie zorganizowanie procesu inwestycyjnego w ramach projektu, aby maksymalnie skrócić wymagany czas na jego przeprowadzenie. W szczególności BCC postuluje, aby w związku z projektem wprowadzić mechanizmy dyscyplinujące organy administracji publicznej pod kątem prowadzenia przez nich postępowań (wprowadzenie rozbudowanej siatki kar finansowych lub domniemań w związku z bezczynnością). Mechanizmy te muszą być wsparte takim ukształtowaniem procesu administracyjnego, który faktycznie będzie chronił interes inwestora oraz słuszny interes społeczny, ale jednocześnie nie będzie prowadził do jego przewlekłości spowodowanej rozbudowanym procesem odwoławczym, nie mającym merytorycznego oparcia w przepisach materialnych.
W związku z tym, wszelkiego rodzaju inwestycje telekomunikacyjne (także te prywatne) powinny korzystać z ochrony obejmującej:
- ograniczenie, a nawet wyeliminowanie udziału organizacji społecznych zarówno na etapie administracyjnym, jak i sądowo-administracyjnym,
- wprowadzenie wymogów formalnych odwołania na wzór odwołań w ordynacji podatkowej wraz z zakazem orzekania organu odwoławczego ponad żądanie odwołania,
- wprowadzenie ograniczeń w zakresie możliwości uchylenia lub stwierdzenia nieważności decyzji w całości w sytuacji, gdy wada dotyczy tylko części decyzji,
- w przypadku zaskarżenia jakiejkolwiek decyzji wydanej w związku z realizacją inwestycji po upływie 14 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, a inwestor rozpoczął budowę wprowadzenie zasady, że na etapie sądowym brak jest możliwości uchylenia decyzji,
- ujednolicenie wykładni przepisów poprzez wyeliminowanie zróżnicowania „praktyk administracyjnych” w zależności od orzekającego w sprawie organu czy sądu administracyjnego.