Program wsparcia oferowany w ramach Tarczy Finansowej PFR dla sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw jest bardzo atrakcyjnym sposobem wsparcia dla przedsiębiorstw dotkniętych sytuacją związaną z COVID-19.
Wielu przedsiębiorców już otrzymało subwencje w ramach tego programu, niestety jednak, tempo jego wprowadzania w życie spowodowało, że pewne założenia programowe nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości, skutkiem czego część przedsiębiorstw jest z niego de facto wyeliminowana.
Poniżej przedstawiamy, opracowane przez BCC we współpracy z zespołem ekspertów z CRIDO podsumowanie najczęściej spotykanych błędów w wypełnianiu wniosków oraz wskazujemy pewne wady systemu wsparcia w ramach programu Tarczy Finansowej PFR dla sektora mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorstw.
Praktyczne problemy Tarczy Finansowej PFR dla MŚP
Wykazując spadek obrotów, zweryfikuj deklaracje VAT-7 lub JPK_VAT!
• odrzucenie wniosku lub obniżenie możliwej do otrzymania subwencji może być wynikiem niezłożenia odpowiednich deklaracji VAT-7 lub JPK_VAT za okres służący do wykazania spadku obrotów lub niezgodności danych w nich podanych z danymi wskazanymi we wniosku o subwencję, ponieważ dane administracji skarbowej służą do weryfikacji oświadczeń składanych we wnioskach o subwencje (np. wykazując spadek kwiecień do marca 2020 r., przedsiębiorca rozliczający się miesięcznie powinien złożyć deklaracje VAT-7 za kwiecień oraz odczekać co najmniej 4 dni kalendarzowe, aby system administracji skarbowej zarejestrował deklaracje);
Rozliczający się kwartalnie z VAT mają problem
• podatnicy, którzy rozliczają się kwartalnie, będą mogli wykazać spadek dopiero po złożeniu JPK_VAT za drugi kwartał 2020 r., czyli dopiero w lipcu;
Kłopotliwe zaliczki
• zaliczki, pomimo tego że nie są sprzedażą, pojawiają się jednak w rejestrze VAT – system weryfikacji wniosków interpretuje takie zaliczki jako sprzedaż, tym samym zaniżając spadek obrotów, a to z kolei ma negatywny wpływ na wysokość subwencji (im większy spadek, tym większa subwencja);
Spadek ilościowy – gdzie mam to wpisać?!
• pomimo że dokumenty programu Tarczy Finansowej PFR przewidują taką możliwość, to systemy bankowe wniosków nie pozwalają na wskazanie danych, w celu wykazania spadku ilościowego jako spadku przychodów ze sprzedaży towarów i usług (większość systemów bankowych pozwala na wykazanie wyłącznie spadku wartościowego);
Uwaga na przecinki!
• stawianie przecinków pomiędzy cyframi w polu wnioskowanej kwoty subwencji np. „250,000”, może spowodować, że system zakwalifikuje taką kwotę jako „250” PLN. Beneficjent, który uzyskał kwotę wnioskowaną, nie ma drogi do odwołania, ponieważ kwota uzyskanej subwencji odpowiada kwocie wnioskowanej!
Odmienne sposoby liczenia zatrudnienia
• program przewiduje odmienne sposoby obliczania stanu zatrudnienia dla potrzeb ustalenia statusu przedsiębiorcy (mikro-, mały i średni przedsiębiorca), a inne na potrzeby ustalenia poziomu ewentualnego umorzenia subwencji.
Jakiej wielkości jestem przedsiębiorcą?
• należy sumować wartości zatrudnienia, obrotów oraz sum bilansowych przedsiębiorstw powiązanych oraz (proporcjonalnie) przedsiębiorstw partnerskich. Sposób zliczania tych wartości niekiedy jest bardzo czasochłonny i problematyczny. Wiele przedsiębiorstw, które intuicyjnie sądziły, że kwalifikują się do statusu mikroprzedsiębiorcy, będzie kwalifikować się do statusu MŚP, znowu te przekonane o swoim statusie MŚP mogą okazać się dużymi przedsiębiorcami!
Praktyczne problemy Tarczy Finansowej PFR dla MŚP
Kontakt do ekspertów:
Filip Badziak
Senior Associate CRIDO
Tel: 728 587 324
E-mail: filip.badziak@crido.pl
Szymon Żółciński
Partner CRIDO
Tel: 602 674 500
E-mail: szymon.zolcinski@crido.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl