Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – prawo gospodarcze

08.04.2020

Pomoc w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej powinna być skierowana do wszystkich sektorów gospodarki, szybko dostępna i bez zbędnej biurokracji.

– Dostępność pomocy dla przedsiębiorców w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej jest bardzo ograniczona z powodu zbytniej biurokracji i założeń finansowych programu. Ustalenie limitów wydatków w ustawie na obecnym poziomie wskazuje na brak zrozumienia powagi sytuacji. Pomoc powinna być skierowana do wszystkich sektorów gospodarki, w tym dużych przedsiębiorców, i być możliwa do pozyskania w ciągu kilku dni od dnia złożenia wniosku, bez zbędnej biurokracji – uważa Ryszard Kalisz, minister ds. prawa gospodarczego w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC.

Gospodarczy Gabinet Cieni Business Centre Club to think tank powołany w kwietniu 2012 r., aby wspierać działania prorozwojowe władz publicznych, monitorować prace resortów kluczowych dla przedsiębiorczości, rekomendować zmiany sprzyjające rozwojowi kraju, wzrostowi gospodarczemu i konkurencyjności polskich firm.

W skład gabinetu wchodzą wybitni, gospodarczy fachowcy, z których wielu piastowało w przeszłości funkcje publiczne. Więcej informacji.

Będziemy codziennie przedstawiać poglądy poszczególnych ministrów Gabinetu Cieni BCC związane z obecną sytuacją.

Prawo gospodarcze

Ryszard Kalisz, minister ds. prawa gospodarczego w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC
W latach 1987 – 2007 wykonywał zawód adwokata. Ekspert w obradach „ Okrągłego Stołu” (1989), zastępca Przewodniczącego Trybunału Stanu (1993-1995), współtwórca przepisów Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP (1997-2000), Szef Kancelarii Prezydenta (1998-2000), Członek Rady Bezpieczeństwa Narodowego (2000-2005), Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji RP (2004-2005). Poseł na Sejm IV, VI i VII kadencji (2001-2015).
Tel. 601 884 411, e-mail: ryszard.kalisz@bcc.org.pl

WSKAZANIA DLA RZĄDU

1. Natychmiastowe uwolnienie środków z konta VAT i przyspieszenie zwrotu podatku VAT z deklaracji. Uwzględniając kryzysową sytuację związaną z epidemią COVID-19 i ryzykiem wystąpienia głębokiego spowolnienia gospodarczego, bądź recesji, należy podjąć działania mające na celu maksymalne wsparcie płynności finansowej przedsiębiorców.

2. Z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne należy zwolnić, nie tylko mikrofirmy zatrudniające do 9 pracowników, ale wszystkich przedsiębiorców, pracodawców w trudnej sytuacji ekonomicznej. Pomoc powinna być skierowana do wszystkich sektorów gospodarki, w tym dużych przedsiębiorców, o ile firma odnotowała 25% spadek obrotu w stosunku do poprzedniego miesiąca lub do analogicznego miesiąca 2019 r.

3. Trzeba natychmiast umożliwić wszystkim firmom do tego zmuszonym, wprowadzenie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy oraz zagwarantowanie dopłat do wynagrodzeń do wysokości połowy przeciętnego wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne. Powinno się to odbyć w trybie nadzwyczajnym i bez zbędnej biurokracji.

PODSUMOWANIE dotychczasowych działań rządu

Pozytywy:

1. Ustawa stwarza możliwość wystawiania przez farmaceutów refundowanych recept farmaceutycznych dla siebie i swojej rodziny oraz wystawiania recept, nie tylko w przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia, jak to jest obecnie.

2. Zapis w ustawie tzw. Tarczy Antykryzysowej stanowiący, iż ze świadczenia postojowego nie dokonuje się potrąceń i egzekucji.

Zagrożenia:

1. Należy odroczyć termin wejścia w życie nowej matrycy stawek VAT do końca roku (ustawa z 9 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw). Nawet jeśli epidemia wyhamuje w ciągu dwóch miesięcy, to firmy dotknięte przestojem nie będą w stanie w tak krótkim czasie ponieść kosztów wdrożenia nowych obowiązków.

2. Dostępność pomocy dla przedsiębiorców jest w ustawie tzw. Tarczy Antykryzysowej bardzo ograniczona z powodu zbytniej biurokracji i założeń finansowych programu. Ustalenie limitów wydatków w ustawie na obecnym poziomie wskazuje na brak zrozumienia powagi sytuacji. Pomoc dla przedsiębiorców powinna być możliwa do pozyskania w ciągu kilku dni od dnia złożenia wniosku.

3. Zaproponowane w projekcie rozwiązania dyskryminują około pół miliona pracowników tymczasowych, którzy wykonują pracę na rzecz pracodawców użytkowników, objętych przestojem. Konieczne jest umożliwienie przedsiębiorcom będącym agencjami zatrudnienia, którzy spełniają przesłanki z art. 15g, ubieganie się o świadczenia wynikające z tego przepisu na rzecz pracowników tymczasowych, którzy nie mogą wykonywać pracy wyłącznie z powodu przestoju po stronie pracodawcy użytkownika i którym powinno być udzielone wsparcie na równi z innymi pracownikami.

Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – prawo gospodarcze

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL