Zgodnie z projektem, ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dniu jej ogłoszenia. Podkreślamy, że poniższe informacje oparte są na projekcie ustawy, co oznacza, że opisane rozwiązania mogą jeszcze ulec zmianie, o czym będziemy Państwa informować na bieżąco.
1. Zawieszenie postępowań podatkowych
Ze względu na stan epidemii zawieszone będą toczące się już postępowania podatkowe, kontrole podatkowe oraz kontrole celno-skarbowe. Organ prowadzący postępowanie będzie wydawał postanowienie o zawieszeniu, które ma być doręczane stronom niezwłocznie, a jeśli nie będzie to możliwe – najpóźniej w terminie doręczenia postanowienia o podjęciu zawieszonego postępowania lub kontroli. Dodatkowo projekt przewiduje, że minister do spraw finansów publicznych będzie uprawniony do wydania rozporządzenia, które z mocy prawa zawiesi postępowania i kontrole, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.
Do terminów postępowań i kontroli zawieszonych w tym trybie nie wlicza się okresów ich zawieszenia.
2. Zmiana w zakresie wydawania interpretacji indywidualnych
Projekt ustawy przewiduje wydłużenie terminu na wydanie interpretacji indywidualnych złożonych przed wejściem ustawy w życie o dodatkowe 3 miesiące. Dodatkowo Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, przedłużyć ten termin o dalsze okresy, nie więcej jednak niż o 3 miesiące.
3. Rozliczenie straty
Podatnicy PIT i CIT, którzy poniosą stratę z powodu epidemii, nie będą musieli czekać z jej rozliczeniem do następnego roku podatkowego i kolejnych lat. Zgodnie z projektem przedsiębiorcy, którzy w roku podatkowym uzyskali przychody niższe o co najmniej 50% od przychodów uzyskanych z tej działalności w roku poprzednim, będą uprawnieni do odliczenia wstecznie straty poniesionej w roku 2020, od dochodów za rok 2019, w wysokości maksymalnie do 5 mln zł. Projekt zakłada, że jeżeli upłynął termin zapłaty podatku od dochodu za rok podatkowy lub podatnik złożył zeznanie podatkowe za ten rok, w celu rozliczenia straty, podatnik składa korektę zeznania za ten rok, za który dokona tego odliczenia.
4. Zwolnienia podatkowe
Projekt przewiduje zwolnienia z podatków dochodowych od otrzymanego w 2020 roku wsparcia gwarancyjnego oraz dopłat do kredytów i oprocentowania kredytów przyznawanych na podstawie “specustawy”. Dodatkowo podstawę opodatkowania będzie można pomniejszyć o wartość darowizn przekazanych w 2020 roku na przeciwdziałanie COVID-19, na rzecz: wskazanych podmiotów leczniczych, Agencji Rezerw Materiałowych oraz Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Epidemicznych.
5. Zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
Przesunięty zostanie termin zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za miesiąc marzec i kwiecień do dnia 1 czerwca 2020 roku. Dotyczyć to będzie:
– pracodawcy od przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz od zasiłków z ubezpieczenia społecznego,
– płatnicy potrącający zaliczki od umów zlecenia i umów o dzieło oraz od przychodów z praw majątkowych, którzy ponieśli negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
6. Ulga na złe długi
Projekt przewiduje zmiany dotyczące tzw. ulgi na złe długi, ale tylko w zakresie PIT i CIT (nie w VAT). Będą one dotyczyć jedynie dłużników, nie wierzycieli. Na podstawie przepisów obecnie obowiązujących przedsiębiorca, który nie płaci swojemu dostawcy (usługodawcy), musi po upływie 90 dni zwiększyć swój dochód (stanowiący podstawę obliczenia zaliczki na PIT lub CIT) o niezapłaconą kwotę. Nowe przepisy zwolnią dłużników z tego obowiązku w 2020 roku przy obliczaniu zaliczek za poszczególne okresy bieżącego roku. Będzie to dotyczyło jedynie podatników, którzy spełnili łącznie następujące warunki:
– podatnik poniósł w danym okresie negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19,
– uzyskane przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym przychody, są niższe o co najmniej 50% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku podatkowego.
7. VAT – odroczenie JPK_VAT i nowej matrycy
Przesunięty zostaje termin wdrożenia JPK_VAT (łączącego w sobie jednolity plik kontrolny z deklaracją VAT) do dnia 1 lipca 2020 roku. Podatnicy będą mogli jednak dobrowolnie rozliczyć się w nowej formie za kwiecień 2020 r., czyli złożyć nowy JPK_VAT w maju 2020 r. Projekt przewiduje również opóźnienie wejścia w życie nowej matrycy VAT do dnia 1 lipca 2020 roku.
8. Płatność na rachunek spoza białej listy
Termin na dokonanie zgłoszenia do właściwego urzędu skarbowego o dokonaniu przelewu na rachunek nieujawniony na białej liście, zgodnie z projektem, ma zostać wydłużony z 3 do 14 dni (licząc od dnia zlecenia przelewu).
9. Podatek od przychodów z budynków
Planowane jest przedłużenie terminu zapłaty podatku od przychodów z budynków za miesiące marzec – maj 2020 roku do dnia 20 lipca 2020 roku. Konieczne jest jednak spełnienie łącznie następujących warunków:
– podatnik poniósł w danym miesiącu negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19,
– uzyskane przez podatnika przychody, są niższe o co najmniej 50% w stosunku do analogicznego miesiąca poprzedniego roku podatkowego.
10. Opłaty za użytkowanie wieczyste
Zamiana w zakresie terminu do wnoszenia opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego za rok 2020 z terminu do dnia 31 marca, na termin do dnia 30 czerwca 2020 roku.
11. Podatek od nieruchomości
Projekt przewiduje możliwość wprowadzenia przez Rady gminy, w drodze uchwały, za część roku 2020 zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, dla przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19. Dodatkowo wójt (burmistrz, prezydent miasta) w drodze zarządzenia, może przedłużyć przedsiębiorcom, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej jednak niż do 30 września 2020 r.
12. Podatek od czynności cywilnoprawnych
Umowa pożyczki jest opodatkowana podatkiem od nieruchomości wg stawki 0,5% kwoty pożyczki. W projekcie zostało przewidziane zwolnienie z obowiązku zapłaty tego podatku od pożyczek, jakie przedsiębiorcy, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, zaciągną do 31 sierpnia 2020 roku.
13. Opłata prolongacyjna
Projekt ustawy przewiduje zwolnienie z uiszczania opłaty prolongacyjnej, w sytuacji gdy urząd skarbowy odroczy termin płatności podatku lub rozłoży zaległość na raty. Rozwiązanie to będzie dotyczyło tych decyzji o udzieleniu pomocy, które zostaną wydane na wniosek złożony w okresie obowiązywania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego albo 30 dni po ich odwołaniu.
14. Opłata prolongacyjna w składkach ZUS
Projektowany przepis przewiduje, że przedsiębiorcy którzy mają trudności w opłaceniu należności z tytułu składek należnych za okres od stycznia 2020 r. do poboru których zobowiązany jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w przypadku zawarcia umowy o odroczenie terminu płatności składek lub umowy o rozłożenie należności na raty, będą zwolnieni z konieczności uiszczania opłaty prolongacyjnej. W przypadku zawarcia takiego typu umów nie nalicza się odsetek za zwłokę począwszy od następnego dnia po dniu wpływu wniosku o udzielenie tych ulg. Przepis wprowadza dodatkowo zwolnienie z opłacania opłaty prolongacyjnej, która była naliczana w miejsce odsetek za zwłokę.
15. Schematy podatkowe
Zgodnie z przepisami projektu ustawy terminy dotyczące schematów podatkowych (innych niż schematy transgraniczne) nie będą rozpoczynać się, a rozpoczęte będą podlegać zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca do dnia 30 czerwca 2020 roku. Terminy te będą biegły dalej od dnia 1 lipca 2020 roku.
16. Sprawozdania finansowe
Projekt ustawy zakłada możliwość przesunięcia przez ministra finansów terminów m.in. sporządzania sprawozdań finansowych, ich zatwierdzania, udostępniania i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu. Jednak na ten moment terminy te nie zostały zmienione. Dodatkowo wprowadzona zostanie łagodniejsza zasada dotycząca firm audytorskich – obecnie jedna firma audytorska może badać sprawozdania finansowe tej samej jednostki zainteresowania publicznego maksymalnie przez pięć lat, po zmianach dopuszczone będzie wydłużenie tego okresu współpracy do 10 lat. Niezależnie od powyższego podatnicy mogą występować do US z wnioskami o odroczenie terminu płatności podatku w CIT/PIT/VAT, które to wnioski mają być rozpoznawane w pierwszej kolejności.
Tarcza Antykryzysowa a Podatki
Kontakt do ekspertki:
Anna Kuleszyńska
Radca prawny, Doktor Nauk Prawnych Dyrektor Działu Prawa Podatkowego
Kancelaria Sadkowski I Wspólnicy
a.kuleszynska@siw.pl