Zdaniem BCC, zmieniony w stosunku do poprzedniego projektu – projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw zasługuje co do zasady na pozytywną ocenę. Przyjęta przez Radę Ministrów regulacja może stanowić odpowiedni sposób realizacji wskazanych w uzasadnieniu celów.
Przyjęty ostatecznie przez rząd projekt ustawy ma na celu przede wszystkim rozwiązanie problemów interpretacyjnych wynikających z praktyki stosowania ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, która weszła w życie 1 stycznia 2018 r. Celem regulacji było wyeliminowanie wątpliwości w zakresie wydawania przyrzeczeń i zgód wodno-prawnych, pozwoleń zintegrowanych, gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa, oraz stosowania nowego systemu opłat za usługi wodne.
W uzasadnieniu wskazano ponadto, że celem zmienionego projektu jest obniżanie rygorów formalnych w ramach postępowań administracyjnych oraz ograniczenie wymogów powielania i przedkładania w postępowaniach danych i dokumentów będących w posiadaniu organów administracyjnych.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy:
Pozytywnie oceniamy również regulację (art. 272 Prawa wodnego oraz skorelowaną z nim, zmianę art.270) polegającą na zwolnieniu elektrowni wodnych z obowiązku ponoszenia opłaty stałej za pobór wód (elektrownie wodne rozliczają się w inny sposób) oraz nakładające na elektrownie wodne obowiązki informacyjne. Doprecyzowano przy tym z czego ma się składać taka deklaracja. BCC proponuje, aby uzupełnieniem regulacji, przy tak dokładnym określeniu wymogów deklaracji, było dodanie upoważnienia w ustawie do wydania rozporządzenia wykonawczego zawierającego formularz takiej deklaracji.
Podobnie trafnie, projektodawca zrezygnował z wyróżniania odrębnej potrzeby uzyskiwania zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. W opinii BCC, deregulacja w tym zakresie skutkować będzie z jednej strony ułatwieniem w podejmowaniu i prowadzeniu działalności, a z drugiej strony ułatwi i uprości stosowanie ustawy Prawo wodne poprzez umożliwienie stosowania zasad ogólnych.
Projektodawca słusznie zrezygnował również z wyróżniania odrębnej potrzeby uzyskiwania zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów. Zdaniem BCC, deregulacja w tym zakresie skutkować będzie z jednej strony ułatwieniem w podejmowaniu i prowadzeniu działalności w tym zakresie, a z drugiej strony ułatwi i uprości stosowanie ustawy p.w. poprzez umożliwienie stosowania zasad ogólnych.
Zdecydowanie pozytywnie należy ocenić proponowane dodanie ust. 4 do art. 394 p.w., który przewiduje łączne rozpatrywanie sprawy udzielenia pozwolenia wodno-prawnego i zgłoszenia dotyczącego jednego zamierzenia inwestycyjnego w jednym postępowaniu. Taka zmiana, zgodnie z Uzasadnieniem, rzeczywiście może przyczynić się do przyspieszenia i zmniejszenia kosztów postępowania, chociażby w zakresie braku konieczności składania do organów podwójnej dokumentacji.
Również proponowane dodanie kolejnego zwolnienia z obowiązku uzyskiwania pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego w ramach lokalizowania tymczasowych (do 180 dni) obiektów budowlanych na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią jest krokiem w dobrym kierunku. Szczególne znaczenie zwolnienie to będzie miało w odniesieniu do tymczasowych obiektów turystycznych, zlokalizowanych chociażby na przybrzeżnych plażach, co przyczyni się do ułatwienia prowadzenia działalności w takich obiektach, a jednocześnie nie będzie miało znaczącego wpływu na stosunki administracyjne na tych obszarach ze względu na tymczasowość obiektów.
Szczegółowe uwagi i propozycje BCC w załączeniu 2018.06.27 Uwagi i propozycje BCC do projektu ustawy prawo wodne
Kontakt do eksperta:
dr Łukasz Bernatowicz
ekspert BCC ds. infrastruktury, prawa budowlanego i zamówień publicznych
członek Rady Dialogu Społecznego, członek Rady Zamówień Publicznych
tel. 502 066 619
e-mail: lukasz.bernatowicz@bcc.org.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl