Nowelizowane rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie określenia szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 148 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1510, z późn. zm.). Podstawowym celem opisanych w projekcie kryteriów jest zapewnienie wyboru najlepszej oferty pod względem kompleksowości, ciągłości i ceny udzielanych świadczeń zdrowotnych. Najważniejsze zmiany w kryteriach wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej dotyczą następujących zakresów świadczeń: ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, rehabilitacji leczniczej, ratownictwa medycznego, transportu sanitarnego (medycznego).
Podstawowa zmiana dotyczy wydawanej przez wojewodę, albo ministra właściwego do spraw zdrowia, opinii o celowości inwestycji, która podlega ocenie w toku postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, we właściwych załącznikach (art. 148 ust. 2 pkt 2 ustawy o świadczeniach).
W obszarze Ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (zmiany w załączniku nr 2 do rozporządzenia) wprowadzono w przedmiocie postępowania – badania echokardiograficzne płodu, a w kategorii Personel – certyfikaty wydawane przez Polskie Towarzystwo Kardiologii Prenatalnej, potwierdzające umiejętność badania serca płodu. Z istotnych zmian warto zauważyć, że w części 4 „Świadczenia w zakresie diabetologii”, w kategorii Personel warunki dotyczące personelu lekarskiego otrzymały zwiększoną punktację.
W obszarze Rehabilitacja lecznicza proponuje się następujące zmiany: rozszerzenie listy premiowanych specjalistów o lekarza specjalistę neurologii dziecięcej, premiowanie podmiotów kompleksowo realizujących świadczenia zdrowotne w rodzaju rehabilitacja lecznicza dla dzieci.
W obszarze Ratownictwo medyczne, wprowadzane rozwiązania, w zakresie zmiany kryteriów oceny ofert w części dotyczącej wyposażenia zespołów ratownictwa medycznego w urządzenie do mechanicznej kompresji klatki piersiowej oraz urządzenie do przenoszenia pacjenta siedzącego o nośności co najmniej 170 kg z systemem trakcyjnym umożliwiającym zsuwanie pacjenta po schodach, mają wyłącznie charakter techniczny.
Warto zauważyć, że w tabeli nr 2 „RATOWNICTWO MEDYCZNE – CZĘŚĆ WSPÓLNA”, usunięto elementy oceny:
1. udzielanie świadczeń przez personel o kwalifikacjach niższych niż wykazane w ofercie;
2. brak sprzętu i wyposażenia wykazywanego w umowie oraz
3. transportowanie pacjenta w stanie nagłego zagrożenia życia wymagających inwazyjnego leczenia ostrych zespołów wieńcowych do świadczeniodawców nieposiadających umowy na realizację świadczeń w tym zakresie.
W obszarze Pomoc doraźna i transport sanitarny (zmiany w załączniku nr 16 do rozporządzenia), projekt rozporządzenia wprowadza zmiany do załącznika nr 16 do rozporządzenia, poprzez dodanie nowego świadczenia gwarantowanego (projektu rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego): świadczenia udzielane przez zespół transportu medycznego. Przepisy projektowanego rozporządzenia, wprowadzają warunki kryterialne dla nowego produktu kontraktowego, tj. świadczenia udzielane przez zespół transportu medycznego, na wzór warunków określonych dla świadczeń udzielanych przez Zespół sanitarny typu „N”. Wśród nich wymieniono m.in. czas dotarcia na miejsce udzielania świadczeń, czy też posiadanie certyfikatu ISO 9001 systemu zarządzania jakością. Wśród warunków premiujących realizację umowy w rodzaju ratownictwo medyczne jest warunek udzielania świadczeń przez okres co najmniej 3 lat w ciągu 5 lat od dnia ogłoszenia postepowania. Ma to na celu, jak się wydaje, premiowanie kompleksowego doświadczenia świadczeniodawców w tym obszarze (kompleksowości udzielanych świadczeń), ale może też stanowić barierę dla innych podmiotów udzielających tych świadczeń na identycznym poziomie.
Uzasadnieniem dla dodanych warunków, jest premiowanie zespołów w których w skład wchodzą co najmniej dwie osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, w tym pielęgniarkę systemu lub ratownika medycznego, posiadające 3-letni staż pracy, co niewątpliwe przełoży się na jakość udzielonych świadczeń. Premiowany jest również procentowy udział zespołów transportu medycznego realizujących świadczenia w ramach danego zakresu świadczeń w składzie 3-osobowym przez osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, który wynosi co najmniej 51%.
Kontakt do eksperta:
Wiktor Masłowski
przewodniczący Komisji BCC ds. usług zdrowotnych
tel. 22 32 11 400
e-mail: wiktor.maslowski@bcc.org.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl
2019.03.15 Opinia BCC do projektu rozp. w sprawie określenia kryteriów w…