Różnorodność jako strategia biznesowa – konferencja podsumowująca program wsparcia OzN na rynku pracy

05.06.2025

Mimo rosnącej świadomości społecznej i wiedzy o tym, że współczesny rynek pracy powinien być inkluzywny, potencjał zawodowy osób z niepełnosprawnościami (OzN) pozostaje w dużej mierze niewykorzystany. Projekt Różnorodność jako strategia biznesowa – osoby niepełnosprawne w zespołach pracowników zainicjowany został przez organizacje: Feel Comfort, Business Centre Club (BCC) oraz Urząd Pracy m.st. Warszawy. 4 czerwca w Centrum Kreatywności Targowa odbyła się konferencja podsumowująca ten roczny, pilotażowy projekt,

Inicjatywa oparta była na połączeniu zasobów i doświadczeń sektora publicznego oraz prywatnego, co pozwoliło na wypracowanie uniwersalnych rozwiązań, wspierających zatrudnianie OzN.

Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnościami wymaga kompleksowego podejścia. Połączenie warsztatów, dyskusji, a przede wszystkim wymiany doświadczeń w ramach tego pilotażowego programu umożliwiło stworzenie praktycznych wskazówek wspierających proces rekrutacji oraz integracji pracowników z niepełnosprawnościami w miejscu pracy – powiedział Jacek Goliszewski, prezes Business Centre Club.

Rok intensywnych działań

Przez ostatnie 12 miesięcy organizatorzy prowadzili warsztaty i szkolenia adresowane do pracodawców. Efektem tych działań było m.in.:

  • zidentyfikowanie wzajemnych potrzeb i oczekiwań stron
  • zaprezentowanie narzędzi wspierających OzN na rynku pracy,
  • analiza danych z bazy Urzędu Pracy m.st. Warszawy,
  • opracowanie modelu współpracy między biznesem a administracją,
  • przygotowanie procesów inkluzyjnej rekrutacji,
  • rozwój dialogu między administracją publiczną a pracodawcami.

Projekt był klasyczną inicjatywą oddolną. Nie czekaliśmy na finansowanie ani gotowe rozwiązania. Naszym celem było przełamywanie stereotypów i budowanie realnych partnerstw – podkreśliła Monika Fedorczuk, dyrektor Urzędu Pracy m.st. Warszawy.

Firmy gotowe na zmianę

Do projektu zaproszono firmy zarówno z doświadczeniem w zatrudnianiu OzN, jak i te, które dopiero chcą je zdobyć. Wśród uczestników znalazły się m.in.: Pakar Service Sp. z o.o., Auchan Polska, Philips Polska, Pandora Jewelry Shared Services, Eurocash S.A., Lyreco Polska S.A. oraz MediaMarkt Saturn Polska.

Nowe podejście do onboardingu

W ramach projektu przetestowano także nowe podejście do onboardingu osób z niepełnosprawnościami. Kluczową rolę odegrało tu narzędzie badawcze Openbility, które umożliwiło diagnozę podejścia menedżerów do zatrudniania OzN.

Celem badania było nie wartościowanie, a identyfikacja barier i szans oraz zaproponowanie konkretnych rozwiązań, wspierających rozwój organizacyjny – wyjaśniła Marta Kozakowska-Kędzierska, autorka Openbility i ekspertka ds. socjologii pracy.

Z badania wynikają trzy główne wnioski:

Deklaratywna otwartość jest wysoka, realna inkluzyjność jest nadal ograniczona, funkcjonują życzliwe, ale ograniczające stereotypy.

Wszystko wskazuje na to, że jesteśmy w fazie przejściowej – od społeczeństwa pełnego barier do społeczeństwa inkluzywnego – dodała Kozakowska-Kędzierska.

Rekomendacje i raport końcowy

Na konferencji zaprezentowano raport z rocznych działań oraz rekomendacje skierowane do pracodawców, działów HR i CSR, organizacji wdrażających polityki ESG, instytucji publicznych, firm szkoleniowych i doradczych.

Tylko dzięki konstruktywnemu dialogowi między pracodawcami, a instytucjami wspierającymi aktywizację zawodową możemy skutecznie reagować na wyzwania rynku pracy. Jako członek Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego wiem, jak ważne jest budowanie mostów porozumienia między administracją publiczną, a biznesem. RJSB pokazało, że tylko poprzez autentyczne wsłuchanie się w potrzeby firm można opracować efektywne rozwiązania. Apeluję do instytucji rządowych oraz legislatorów o wykorzystanie naszych doświadczeń oraz wniosków płynących z projektu do stworzenia skuteczniejszych programów aktywizacyjnych i realnego wsparcia dla pracodawców zatrudniających osoby z niepełnosprawnościami.  – podkreślił Tomasz Szklarski, prezes Feel Comfort.

Różnorodność jako zasób organizacyjny

Prezes BCC Jacek Goliszewski zwrócił uwagę na wartość różnorodności w kontekście strategii zarządzania:

W naszej filozofii miękkie wartości to nie tylko element raportów ESG. To fundamenty nowoczesnego zarządzania i budowania przewagi konkurencyjnej.

Jeśli dzięki naszym działaniom choć jeden pracodawca zdecyduje się zatrudnić OzN, a choć jedna taka osoba znajdzie zatrudnienie w przyjaznym środowisku – to było warto – powiedziała Monika Fedorczuk.

Wierzę, że dołożyliśmy cegiełkę do trwałej zmiany. Różnorodność, równość i inkluzyjność powinny stać się normą. Rynek pracy przyszłości to rynek otwarty i inkluzyjny – dodała Ewelina Rozpara, dyrektor marketingu i komunikacji BCC.

Statystyki, które mobilizują do działania

Z danych Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że na koniec 2024 roku w Polsce było zarejestrowanych około 2,9 miliona osób z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności lub wskazaniem do ulg i uprawnień, co stanowi blisko 7,5 proc. ludności Polski. Blisko 40 proc. osób z niepełnosprawnościami ma od 26 do 59 lat, co wskazuje na ogromny potencjał tej grupy na polskim rynku pracy i podkreśla potrzebę ich aktywizacji zawodowej.

W ostatnim kwartale 2024 r. zarejestrowanych było 553 tys. aktywnych zawodowo osób z niepełnosprawnościami, co oznacza, że ponad 2,3 miliona takich osób pozostaje bez pracy. Aktywizacja tej grupy to obecnie jedno z kluczowych wyzwań społecznych.

Konferencja została objęta honorowym patronatem Marszałka Województwa Mazowieckiego. Gościem specjalnym konferencji był Piotr Cieszewski, Zastępca Dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych. 

Link do Raportu >>

 

 

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL