Business Centre Club przedstawił uwagi do projektu ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego konsultacje publiczne dobiegają właśnie końca.
Abstrahując od oceny decyzji politycznej o realizacji inwestycji w postaci CPK, wiele rozwiązań zaproponowanych w projekcie jest poprawnych. Problematyczne są jednak „ułatwienia”, które projektodawcy chcieliby wprowadzić dla spółki celowej realizującej CPK, m.in. nieograniczony dostęp do informacji o wszystkich nieruchomościach, prawo blokowania decyzji planistycznych gmin, zwolnienie ze stosowania przepisów o ochronie środowiska.
Liczne postanowienia projektu mogą stać w sprzeczności z innymi normami prawa obowiązującego na terytorium Polski, w tym ustaw, Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz prawa unijnego. Dlatego wymaga on istotnych prac i przebudowy samych podstaw i założeń regulacji oraz poszczególnych rozwiązań.
Projekt obejmuje regulacje dotyczące trzech kategorii zagadnień: komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego „Porty Lotnicze”, zmiany w obowiązujących przepisach w zakresie gospodarki nieruchomościami na potrzeby realizacji przedsięwzięcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, zmiany w obowiązujących przepisach dotyczących bezpośrednio CPK.
Celem projektu jest usprawnienie procesu inwestycyjnego CPK, w tym poprzez wsparcie i przyspieszenie realizacji inwestycji oraz poszerzenie zakresu realizacji projektu CPK o działania ukierunkowane na pobudzenie gospodarki związane z lokalizacją głównego węzła komunikacyjnego w centralnej części Polski. Zasadniczo deklarowane cele Projektu należy ocenić pozytywnie – w odniesieniu do realizacji projektu CPK – abstrahując jednocześnie od oceny samego projektu CPK będącego wcześniej przedmiotem innych opinii i debat.
W opinii BCC, planowane połączenie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” ze spółką celową tworzoną w ramach projektu CPK będzie skutkować negatywnymi zjawiskami rynkowymi, zwłaszcza w obszarze konkurencji – całkowicie nieuzasadnioną centralizacją – w szczególności mając na uwadze postulowaną zmianę zakresu przedmiotowego działalności PPL w celu swobodnego konkurowaniu na współczesnym rynku transportu lotniczego z innymi podmiotami będącymi właścicielami lub zarządzającymi portami lotniczymi.
– Podążając tokiem rozumowania przedstawionym przez ustawodawcę w Uzasadnieniu do projektu ustawy – o poprawie pozycji rynkowej scalanych podmiotów i w konsekwencji lepszej realizacji przez nie inwestycji – można by dojść do całkowicie nieakceptowanych wniosków, że najsilniejszą pozycję miałaby scentralizowana jedna spółka Skarbu Państwa, powstała z połączenia wszystkich innych – mówi dr Łukasz Bernatowicz, wiceprezes BCC i ekspert ds. infrastruktury. – Takie postępowanie okazałoby się w praktyce dysfunkcjonalne. Oprócz tego, naruszałoby ono nie tylko krajowe, ale z dużym prawdopodobieństwem również unijne, regulacje dotyczące ochrony konkurencji. Dlatego zdecydowanie negatywnie należy ocenić postulowaną centralizację i łączenie PPL w szczególności ze spółką celową CPK – wyjaśnia ekspert BCC.
Szczegółowe uwagi i propozycje do projektu – w załączeniu.
Opinia BCC do projektu ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK
Kontakt:
dr Łukasz Bernatowicz
wiceprezes BCC
ekspert BCC ds. infrastruktury, prawa budowlanego i zamówień publicznych
tel. 502 066 619
e-mail: lukasz.bernatowicz@bcc.org.pl
Emil Muciński
rzecznik
dyrektor Instytutu Interwencji Gospodarczych Business Centre Club
tel. 602 571 395
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl