Pryncypia BCC w obszarze systemu emerytalnego

01.03.2016

Poniższe zasady były formułowane przez BCC już w przeszłości i zostały zebrane w formie jednolitej. Będą one służyć do oceny propozycji pojawiających się w przestrzeni publicznej, ze strony rządowej, prezydenta oraz innych instytucji.

  1. Potrzebne jest utrzymanie systemu zdefiniowanej składki, według którego akumulacja obowiązkowych składek pracownika i pracodawcy (lub pracodawców) przez okres zatrudnienia, plus naliczone odsetki, podzielona przez oczekiwaną długość życia świadczeniobiorcy z chwilą przejścia na emeryturę, wyznacza wysokość świadczenia emerytalnego.
  2. Jeśli świadczenie wyliczone według zasady nr 1 jest mniejsze od emerytury minimalnej w danym roku, to należy dopracować do wysokości emerytury minimalnej.
  3. BCC nie wyraża zgody na tzw. emeryturę stażową (35/40 lat – odpowiednio dla kobiet i mężczyzn) bez kryterium wiekowego. Emerytura stażowa w polskich warunkach oznaczałaby, w przypadku prawie wszystkich kobiet, niewypracowanie minimalnego świadczenia oraz ich dezaktywizację zawodową ok. 55 roku życia. Także w przypadku dużej grupy mężczyzn, zwłaszcza z wykształceniem podstawowym i średnim na terenach wiejskich i miast poniżej 100 tys. obywateli, minimalne świadczenie nie zostałoby wypracowane.
  4. Jeśli w jakiejś propozycji systemu emerytalnego wiek emerytalny dla mężczyzn ma wynosić 65 lat, to dla kobiet powinien również wynosić 65 lat. Kobiety żyją przeciętnie dłużej niż mężczyźni a zarabiają mniej, więc w ich interesie leży, aby pracowały dłużej niż mężczyźni. Mamy ponadto dwa orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w tej sprawie, drugie – ostatnie – zaleca zrównanie wieku emerytalnego.
  5. Z racji dużego i pogłębiającego się deficytu finansowego w ZUS-ie, każda nowa inicjatywa emerytalna nie powinna, w razie jej realizacji, zwiększać tego deficytu.
  6. Trzeba wyeliminować „ochronę” przedemerytalną pracowników, aby nie zachęcać, czy wręcz po części zmuszać, pracodawców do zwalniania pracowników bezpośrednio przed wejściem w okres ochronny (4 lata przed osiągnięciem wieku emerytalnego).
  7. Trzeba ograniczyć lub wyeliminować przywileje emerytalne. W przypadku rolników obecna dotacja z budżetu państwa na poziomie ponad 90% silnie zniechęca do zdobywania kwalifikacji nierolniczych i tym samym podtrzymuje bardzo duże przerosty zatrudnienia w rolnictwie.
COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL