Business Centre Club proponuje zmiany w projekcie rozporządzenia w sprawie listy ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych, które mogą być przesyłane za pośrednictwem platformy elektronicznego fakturowania służącej do przesyłania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.
Celem regulacji jest wykonanie upoważnienia zawartego w art. 9 ust. 2 ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym z 9 listopada 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 2191) poprzez wydanie aktu wykonawczego do ustawy zawierającego listę innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych spełniających wymogi normy europejskiej. Wejście w życie rozporządzenia jest niezbędne, aby umożliwić praktyczne stosowanie ustawy.
Z aprobatą odnosimy się do zawartego w § 2 projektu terminu wejścia w życie, który jest tożsamy z datą wejścia w życie ustawy. Dzięki takiemu ukształtowaniu przepisu wprowadzającego możliwe będzie rozpoczęcie stosowania platformy do przesyłania również innego rodzaju niż faktury ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych od dnia wejścia w życie ustawy.
Krytycznie oceniamy propozycję regulacji zawartą w §1 analizowanego projektu pod względem prawidłowości wykonania upoważnienia ustawowego z uwagi na fakt, iż przedmiot projektu określony został zbyt szeroko i częściowo pokrywa się z przedmiotem regulacji ustawowej. W opiniowanym projekcie rozporządzenia, § 1 sformułowano w ten sposób, że wyliczono w nim pełną listę ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych, które mogą być przesyłane za pośrednictwem platformy. Jednocześnie, w § 1 pkt 4 wskazano, że dokumentem takim może być faktura elektroniczna, a zgodnie z § 1 pkt 5 elektroniczna faktura korygująca. Zdaniem BCC, dodanie do katalogu faktur elektronicznych i elektronicznych faktur korygujących (stanowiących faktycznie podtyp faktury) w projekcie rozporządzenia powtarza regulację ustawową, a także wychodzi poza granice ustawowego upoważnienia. BCC proponuje, aby nie uwzględniać tych zapisów w ostatecznej wersji projektu.
Mankamentem regulacji jest brak w katalogu § 1 projektu, możliwości wystawienia elektronicznego i przesłania za pośrednictwem platformy elektronicznej faktury pro forma (niebędącą ostateczną fakturą sensu stricte), która w praktyce jest szeroko stosowana w obrocie jako łatwy sposób precyzyjnego określenia kwoty i sposobu uiszczenia należności. BCC proponuje, aby w ostatecznej wersji projektu dodać tego rodzaju dokument, jako inny dokument elektroniczny, do katalogu zawartego w § 1.
Biorąc pod uwagę fakt zasygnalizowanego powyżej braku (w katalogu sformułowanym w § 1 projektu), zdaniem BCC uzasadniona, przed ostatecznym przyjęciem projektu rozporządzenia, byłaby ponowna weryfikacja czy katalog ten jest wystarczająco rozbudowany. Przykładem może być rozbudowanie go chociażby o możliwość przesyłania w formie elektronicznej używanych w obrocie tzw. dokumentów w-z (wydania zewnętrznego). W praktyce tego typu dokumenty również wystawiane są na formularzach i generowane przez systemy informatyczne, więc względnie łatwym mogłoby być przesyłanie ich w formie elektronicznej.
Więcej informacji w załączeniu 2019.02.20 Propozycje BCC do projektu rozp. w sprawie e-faktur w zamówie…
Kontakt do eksperta:
dr Łukasz Bernatowicz
ekspert BCC ds. infrastruktury, prawa budowlanego i zamówień publicznych, minister infrastruktury w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC, członek RDS, członek Rady Zamówień Publicznych
tel. 502 066 619
e-mail: lukasz.bernatowicz@bcc.org.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl