W imieniu firm branży tytoniowej, zrzeszonych w Business Centre Club, wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec 10 proc. podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe, zawartej w opublikowanym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym i apelujemy o:
• Utrzymanie obecnej, obowiązującej od 10 lat, struktury podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe opartej o stawkę procentową 31,41% dla papierosów oraz tytoniu do palenia,
• Zaplanowanie corocznego, 3% wzrostu stawki kwotowej dla wyrobów tytoniowych przez następne 3 lata,
• Utrzymanie wspólnych wysiłków służb państwowych oraz branży tytoniowej w walce z szarą strefą, biorąc szczególnie pod uwagę ew. negatywny wpływ zakazu sprzedaży papierosów mentolowych od maja 2020 roku.
Obecny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym znacząco odbiega od przewidzianej w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2019-2022 propozycji podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe o 3 proc.
Tak drastycznie wysoka, wcześniej niekonsultowana z branżą tytoniową podwyżka, odbije się bardzo negatywnie na legalnym rynku wyrobów tytoniowych w Polsce. Jesteśmy absolutnie przekonani, że jej skutkiem będzie ponowny intensywny rozwój szarej strefy, którą ogromnym wysiłkiem służb państwowych udało się w ostatnich latach znacząco ograniczyć (do 9,4 proc. z 19 proc. w 2015 r.).
Należy podkreślić, iż w uzasadnieniu projektu nie został absolutnie wzięty pod uwagę wpływ podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe oraz alkoholowe na wzrost inflacji w 2020 roku. Wobec już istniejącej presji inflacyjnej, skokowe podwyższanie o 10% akcyzy na te kategorie produktów (stanowiących 4. najważniejszą kategorię w tzw. koszyku inflacyjnym GUS) w oczywisty sposób wpłynie na kolejny, znaczący wzrost cen, a co za tym idzie – może przyspieszyć wystąpienie kryzysu inflacyjnego.
Jesteśmy przekonani, że propozycja będzie powrotem doświadczeń z lat 2010-2014, gdy wysokie i skokowe podwyżki podatku akcyzowego doprowadziły do destabilizacji legalnego rynku, spadku wpływów budżetowych i ogromnego wzrostu szarej strefy.
Decyzja rządu wydaje się jeszcze bardziej niezrozumiała ze względu na fakt, że 20 maja 2020 roku zostanie wprowadzony całkowity zakaz sprzedaży papierosów tzw. mentolowych, które stanowią 30 proc. polskiego rynku.
Połączenie drastycznej podwyżki akcyzy i jednoczesnej eliminacji wyrobów mentolowych, doprowadzi do dodatkowych perturbacji całego rynku wyrobów tytoniowych, co z pewnością odbije się negatywnie także na wpływach budżetu państwa.
W naszej opinii, projekt ustawy jest obecnie procedowany niezgodnie z obowiązującą ścieżką legislacyjną w Polsce i z naruszeniem wszelkich zasad Konstytucji Biznesu, która ma regulować dobrą współpracę organów państwowych oraz przedstawicieli biznesu.
Projekt, w zadziwiającym tempie, po wielu miesiącach zwłoki, zbywania organizacji biznesowych i przedstawicieli branży, a także unikania odpowiedzi o harmonogram prac, został przyjęty przez Radę Ministrów oraz natychmiast przekazany do Sejmu RP.
Nie odbyły się żadne konsultacje publiczne, co oznacza, że branża tytoniowa, która przynosi budżetowi państwa niemal 25 miliardów wpływów podatkowych rocznie oraz tworzy kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy, nie miała szansy wyrazić swojego zdania na temat projektu.
Business Centre Club zwraca uwagę, że brak komunikacji tak istotnych zmian absolutnie nie gwarantuje przewidywalności procesu stanowienia prawa podatkowego, co dla przedsiębiorców jest kluczowe przy podejmowaniu decyzji biznesowych oraz inwestycyjnych.
2019.11.18 Projekt ustawy akcyzowej – apel BCC
Kontakt do ekspertki:
Karolina Bursa-Moczulska
przewodnicząca Komisji BCC ds. branży tytoniowej
tel. 572 700 810
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl