Najważniejsza jest rozmowa

07.10.2013
Temat spotkania Loży Toruńskiej, związany z uczestnictwem ZP BCC w Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych, brzmiał: „Konflikty pomiędzy pracodawcą a pracownikami. Jak do nich nie dopuszczać? Jak je rozwiązywać, gdy powstaną?”. Wzięli w nim udział przedsiębiorcy, dziennikarze, przedstawiciele samorządu miasta i województwa, przedstawiciele Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, obecny był także poseł Antoni Mężydło.

Kanclerz Marek Kaliszek mówił o podłożu oraz najczęstszych przyczynach konfliktów. Członkowie Loży podali przykłady z własnych firm oraz metody jakie zastosowano przy rozwiązywaniu sporów. Okazuje się, że najlepszym sposobem jest rozmowa stron w obecności niezależnego mediatora, konfrontacja poglądów i wypracowanie kompromisu. W zdecydowanie mniejszym stopniu pracodawcy stosują system kar dyscyplinujących; tylko w przypadku rażącego naruszenia obowiązków pracowniczych decydowano się na rozstanie z pracownikiem. Bardzo ważna jest też profilaktyka i transparentność, aby na terenie firmy panowała dobra atmosfera, muszą obowiązywać jasne i czyste kryteria oceny pracownika. Najważniejsze wnioski z dyskusji to: dążenie do integracji załogi, sprawiedliwe rozliczanie pracowników, czytelne kontrole, budowanie wewnątrz zakładowego systemu pomocy i opieki socjalnej, bezpośrednie rozmowy szefów działów czy członków zarządu bezpośrednio z pracownikiem.

Drugim tematem spotkania było funkcjonowanie i przyszłość portu lotniczego w Bydgoszczy. Gościem przedsiębiorców był Tomasz Moraczewski, prezes lotniska. Zdaniem uczestników port nie ma atrakcyjnych połączeń, a likwidacja od stycznia 2014 r. lotów do Warszawy jeszcze bardziej ograniczy ofertę. Już teraz przedsiębiorcy chętniej wybierają ofertę Gdańska i Warszawy; od Bydgoszczy oczekują utrzymania połączenia ze stolicą oraz organizację tzw. lotów biznesowych z możliwością czarterowania niewielkich samolotów.

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL