Ostatnie tygodnie bardzo zmieniły postawy Polaków wobec zagrożenia zakażenia koronawirusem: brak utrzymywania dystansu w miejscach publicznych, brak środków ochrony osobistej, w szczególności maseczek. Poluzowanie standardów bezpieczeństwa obserwujemy na każdym kroku. Równocześnie, liczba wykrytych zakażeń nadal jest wysoka i cały czas słyszymy o zbliżającej się drugiej fali zachorowań w okresie jesienno-zimowym.
Największe konsekwencje kolejnych zakażeń oprócz samych chorych poniesie ich najbliższe otoczenie: rodziny, znajomi, ale również zakłady pracy. Jeden chory może wyłączyć z funkcjonowania całą organizację, czyli od kilku do kilku tysięcy osób. Przedsiębiorstwo utraci możliwość wywiązania się ze zobowiązań, a w konsekwencji zarobkowania. Tworzy to realne zagrożenie finansowe, ale przede wszystkim społeczne, ponieważ zła kondycja finansowa firmy będzie miała odzwierciedlenie w ograniczaniu liczebności załogi. Wiele osób może utracić pracę nie z powodu swojej niekompetencji, czy braku motywacji, nie z powodu braku zleceń, ale na skutek braku dbałości o bezpieczeństwo.
Przychody wielu firm spadły dramatycznie, kolejne miesiące nie zapowiadają się dobrze – wynika z najnowszych badań BCC. W tej sytuacji zachowanie mocy produkcyjnych jest koniecznością. Przedsiębiorcy chcą mimo przeszkód utrzymać zatrudnienie.
Dlatego apelujemy do Państwa jako tych, którzy modelują zachowania społeczne, aby w Waszych przekazach dawać dobry przykład dbałości o bezpieczeństwo. W naszym przekonaniu powinno się to przejawiać w:
– prowadzeniu rozmów, wywiadów z uwzględnieniem dystansu społecznego oraz obowiązujących zasad bezpieczeństwa,
– promowaniu form wypoczynku zachowujących standardy bezpieczeństwa,
– dbaniu, aby na wiecach politycznych i spotkaniach demonstrować zasady higieny związanej z koronawirusem,
– aktywnym promowaniu wzorców bezpiecznej obsługi w urzędach i punktach handlowych,
– pokazywaniu negatywnych skutków zaniedbań,
– piętnowaniu niedostatecznej dbałości o standardy higieny.
Dziennikarze i politycy, poprzez swój autorytet i wpływ na opinię publiczną mogą pomóc w zachowaniu zdrowia obywateli, wielu miejsc pracy oraz w powrocie na ścieżkę rozwoju polskiej gospodarki.
Zachęcamy Państwa do włączenia się w aktywną promocję postaw, dobrych nawyków i praktyk sprzyjających zdrowiu i ograniczaniu pandemii. Dziękujemy za Wasze wsparcie i odpowiedzialne podejście.
Apel Komisji Pracy BCC do dziennikarzy i polityków
Kontakt do ekspertów:
Katarzyna Lorenc
ekspertka BCC ds. rynku pracy oraz zarządzania i efektywności pracy
tel. 606 941 499
e-mail: katarzyna.lorenc@bcc.org.pl
Zbigniew W. Żurek
wiceprezes BCC
minister pracy w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC
tel. 690 485 442
e-mail: zbigniew.zurek@bcc.org.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl