BCC: Konieczne modyfikacje w konstrukcji estońskiego CIT-u

28.08.2020

· Business Centre Club pozytywnie ocenia chęć wprowadzenia przez Ministerstwo Finansów nowych rozwiązań w zakresie podatku dochodowego, których celem byłoby stymulowanie rozwoju i inwestycji dokonywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność w Polsce.

· Mając na uwadze, że obecny model opodatkowania podatkiem dochodowym przewiduje podwójne opodatkowanie i tylko nieliczne ulgi oraz preferencje podatkowe dla ograniczonej liczby podmiotów prowadzących działalność inwestycyjną, jest on mniej korzystny od rozwiązań obowiązujących w innych państwach, w tym – w każdym innym kraju Unii Europejskiej – co w konsekwencji uniemożliwia polskim przedsiębiorcom skuteczne konkurowanie na międzynarodowym rynku. Model pozwalający na pozostawienie w rękach przedsiębiorców większej puli środków na inwestycje oceniamy jako bardzo potrzebny.

· Wyrażamy jednak wątpliwości, czy zasady konstrukcji proponowanego w projekcie tzw. ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, nazywanego potocznie „estońskim CIT-em”, pozwolą na osiągnięcie zamierzonego celu i będą one wystarczająco przejrzyste i atrakcyjne dla podmiotów kwalifikujących się do stosowania, w porównaniu do narzędzi dostępnych w całej UE oraz u innych sąsiadów Polski.

 

Z punktu widzenia przedsiębiorcy:

Problemem jest wysoki poziom skomplikowania nowych przepisów, który będzie dla przedsiębiorców przeszkodą zniechęcającą do wyboru ryczałtu. – Znane są wypowiedzi medialne przedstawicieli MF, jak również wyjaśnienia zamieszczone na oficjalnej stronie internetowej MF poświęconej ryczałtowi https://www.podatki.gov.pl/cit/estonski-cit/faq-estonski-cit/, zgodnie z którymi ryczałt jest rozwiązaniem zupełnie nowym, odchodzącym od „klasycznego CIT” na tyle, że konieczne jest szczegółowe uregulowanie wielu kwestii, niemniej jednak są to wyjaśnienia istotne z perspektywy MF, lecz nie adresują one problemu skomplikowania modelu dla przedsiębiorcy, do którego jest on skierowany – podkreśla Agnieszka Wnuk, ekspertka BCC ds. podatku dochodowego od osób prawnych i międzynarodowego prawa podatkowego.

– Przedsiębiorcy, do których nowy model jest adresowany (tzn. tacy, których roczny obrót brutto nie przekracza 50 mln zł), to często niewielkie rodzinne spółki, które nie posiadają rozbudowanych wewnętrznych działów finansowo-księgowych, a z zewnętrznych doradców podatkowych i księgowych również korzystają w ograniczonym zakresie. Stąd te, jasność i prostota przepisów mają kluczowe znaczenie, jeżeli przepisy dotyczące ryczałtu mają w ogóle być wykorzystywane w praktyce. W obecnym brzmieniu przepisów dla wielu przedsiębiorców korzystanie z ryczałtu okaże się zbyt ryzykowne – niejasne i zawiłe regulacje zwiększają bowiem ryzyko popełnienia błędu czy nieświadomego niewypełnienia obowiązków – podkreśla ekspertka BCC.

BCC zwraca również uwagę, że zasady opodatkowania ryczałtem w brzmieniu zaproponowanym w projekcie mogą w praktyce być stosowane tylko w bardzo ograniczonym zakresie z uwagi na bardzo surowe ograniczenia podmiotowe:

· Tylko najmniejsi przedsiębiorcy;

· Brak możliwości posiadania podmiotów zależnych i ograniczenia dotyczące dokonywania czynności reorganizacyjnych;

· Tylko osoby fizyczne mogą być wspólnikami;

· Brak możliwości korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej oraz zwolnienia dochodów z PSI (Polskiej Strefy Inwestycji).

Polski system opodatkowania podatkiem dochodowym zdecydowanie potrzebuje rozwiązań pozostawiających w rękach przedsiębiorców środki na inwestycje i innowacje. Jednakże jeżeli polscy przedsiębiorcy mieliby mieć zbliżone warunki do podmiotów zagranicznych, aby móc z nimi skutecznie konkurować i nie uciekać się w tym celu do optymalizacji podatkowych, w ocenie BCC, konieczne jest pójście o krok dalej, tzn. zwolnienie z opodatkowania określonej kategorii dochodów, które obowiązuje od lat w innych krajach.

Odroczenie opodatkowania, w szczególności w kontekście surowych wymogów i zawiłości modelu, wydaje się niewystarczającą zachętą.

– W wielu państwach Unii Europejskiej funkcjonuje tzw. zwolnienie partycypacyjne (participation exemption) pozwalające, po spełnieniu określonych warunków, na reinwestycję środków bez opodatkowania, również w przypadku sprzedaży udziałów/akcji w spółce. Brak takiego rozwiązania w polskim porządku prawnym jest w naszej ocenie jednym z istotnych powodów tworzenia przez polskich przedsiębiorców struktur holdingowych zlokalizowanych w innych jurysdykcjach – uważa Agnieszka Wnuk.

Wprowadzenie podobnych regulacji w Polsce mogłoby więc – w horyzoncie długoterminowym – przełożyć się na zwiększenie wpływów fiskalnych, a także na uatrakcyjnienie Polski dla zagranicznego kapitału.

Więcej informacji w załączeniu

Opinia BCC nt. estońskiego CIT-u

Kontakt z ekspertką:

Agnieszka Wnuk
ekspertka BCC ds. podatku dochodowego od osób prawnych i międzynarodowego prawa podatkowego
tel. 667 661 767
e-mail: agnieszka.wnuk@bcc.org.pl

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL