BCC: proponowane zmiany prawne mogą obniżyć skuteczność uszczelniania systemu podatkowego w obrocie suszem tytoniowym

06.07.2018

Dotyczy: projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu produktów i grup produktów ze względu na które mogą być tworzone grupy producentów rolnych, minimalnej rocznej wielkości produkcji towarowej oraz minimalnej liczby członków grupy producentów rolnych

Obecna liczba grup producentów tytoniu, zważywszy na ich rozmiary i wielkość produkcji tytoniu, wydaje się być adekwatna do możliwości tych podmiotów w zakresie skupu tytoniu, w sposób bezpieczny dla producentów tego tytoniu, jak również dla budżetu państwa. Proponowana zmiana przepisów umożliwiająca tworzenie „mikro-grup” producentów tytoniu, może doprowadzić do znacznego zwiększenia ich liczebności i w konsekwencji (przy braku obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego przez te grupy) do obniżenia skuteczności uszczelniania systemu podatkowego w zakresie obrotu suszem tytoniowym i ograniczania dopływu surowca tytoniowego krajowej produkcji do nielegalnie działających fabryk produkujących wyroby tytoniowe.

Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym (Ustawa z 27 października 2017 o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o organizacji niektórych rynków rolnych, Dz. U. z 30 listopada 2017r, Poz. 2216) miała na celu uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie obrotu suszem tytoniowym i ograniczenie dopływu surowca tytoniowego krajowej produkcji do nielegalnie działających fabryk produkujących wyroby tytoniowe, oraz ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej legalnym podmiotom dokonującym obrotu suszem tytoniowym.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy:

Na skutek proponowanej zmiany (art. 9b), sprzedaży suszu tytoniowego połączonej z dostawą wewnątrzwspólnotową lub eksportem, bez akcyzy, będą mogli dokonać jedynie podmiot prowadzący skład podatkowy, grupa producentów suszu tytoniowego zrzeszająca rolników lub pośredniczący podmiot tytoniowy, a nie, jak dotychczas, również rolnik. Rolnicy indywidualni zachowują prawo do sprzedaży suszu tytoniowego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu bez akcyzy w ramach przynależności do różnych grup producentów tytoniu lub samodzielnie przez rolnika po zapłaceniu akcyzy, podlegającej zwrotowi (podobnie jak w przypadku innych dostarczonych wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowanych wyrobów akcyzowych) na zasadach określonych w przepisach z zakresu podatku akcyzowego.

W ww. nowelizacji ustawodawca wyeliminował możliwość sprzedaży suszu tytoniowego przez rolnika indywidualnego bez zabezpieczenia akcyzowego z uwagi na konieczność uszczelnienia obrotu tym surowcem. Nie ograniczyło to w żadnym stopniu możliwości legalnej sprzedaży rolnikowi indywidualnemu poprzez grupy producentów tytoniu (jako członek grupy producenckiej) lub bezpośrednio do pośredniczących podmiotów tytoniowych (jako rolnik indywidualny).

Obecnie istnieje ok. 10 grup producentów tytoniu, które spełniają aktualne wymogi minimalnej liczby członków (50 członków) i minimalnej, rocznej wielkości produkcji towarowej (380 ton), które w zupełności pokrywają zapotrzebowanie plantatorów tytoniu na członkostwo. Grupy te, ze względu na swoją ograniczoną liczbę (10 grup), znaczną liczebność członków (ok. 4 000 członków – z możliwością dalszego przyjmowania wszystkich chętnych do członkostwa) i wielkość obrotu suszem tytoniowym (ok. 10 000 ton) stanowią istotne i sprawdzone ogniwo łańcucha tytoniowego, które nie nastręcza trudności jeśli chodzi o kontrolę przepływu suszu tytoniowego wyłącznie do legalnych odbiorców – przy czym należy tu nadmienić, że niewielka liczba tych grup i ich długoletnie doświadczenie, zaufanie oraz reputacja mają istotne znaczenie dla uszczelniania rynku tytoniu, albowiem grupy producentów tytoniu nie składają zabezpieczenia akcyzowego jakie muszą np. składać pośredniczące podmioty tytoniowe.

Obniżenie minimalnych wymogów dla powstawania grup producentów tytoniu z 50 do 25 członków i z 380 ton do 180 ton (jak w projekcie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu produktów i grup produktów ze względu na które mogą być tworzone grupy producentów rolnych, minimalnej rocznej wielkości produkcji towarowej oraz minimalnej liczby członków grupy producentów rolnych) , może doprowadzić do powstania znacznej ilości nowych grup, które (bez konieczności zabezpieczenia akcyzowego) będą obracać suszem tytoniowym w sposób, który może okazać się trudny do zweryfikowania (sytuacja zbliżona do ww. sprzedaży przez rolnika indywidualnego, którą wyeliminowano w ostatniej nowelizacji ustawy akcyzowej z uwagi na konieczność uszczelnienia rynku).

Powyższa sytuacja może wywołać podobne skutki jak w przypadku pośredniczących podmiotów tytoniowych, których liczba na początku obowiązywania instytucji pośredniczącego podmiotu tytoniowego liczyła około 250, a obrót suszem tytoniowym był praktycznie niemożliwy do zweryfikowania. Obecnie, po nowelizacji ustawy akcyzowej takich podmiotów jest 15, a poprawiona kontrola przepływu suszu tytoniowego umożliwiła istotne ograniczenie szarej strefy.

Kontakt do eksperta:

Grażyna Sokołowska
przewodnicząca Komisji BCC ds. branży tytoniowej
tel. 507 005 360
e-mail: grazyna.sokolowska@bcc.org.pl

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl

2018.07.06 Opinia BCC do projektu rozp. MRiRW w sprawie grup producentów…

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL