Niezwykle szybkie i głębokie zmiany wywołane pandemią koronawirusa COVID-19, spowodowały, że błyskawicznie musieliśmy dostosować się do nowych okoliczności. Zaistniała sytuacja spowodowała, że zajęliśmy się walką o utrzymanie płynności oraz zabezpieczeniem ciągłości działania naszych firm, a tym samym ratowaniem miejsc pracy i polskiej gospodarki. Niespodziewane i nadzwyczajne okoliczności zaowocowały również uwolnieniem na niespotykaną dotychczas skalę solidarności i ofiarności przedsiębiorców wspierających we wszystkich możliwych wymiarach walkę z pandemią i walkę o powrót do normalności.
Zwracamy uwagę na mniej oczywiste konsekwencje pojawienia się koronawirua i nadchodzącej dekoniunktury. W dobie obecnego kryzysu oszuści nie będą zwalniali tempa i należy się spodziewać, że spróbują wykorzystać każdą okazję do nadużyć, wykorzystując specyficzne okoliczności, takie jak np.: szeroko stosowana praca zdalna, kiedy to przestrzeganie wszystkich wewnętrznych procedur może być utrudnione. Spodziewamy się, że pojawią się nowe metody wykorzystywane przez oszustów i skierowane przeciw służbom finansowym oraz innym pracownikom.
Poniżej przedstawiamy przykłady oszustw, z którymi mogą się Państwo obecnie zetknąć:
W formie tradycyjnej można się spodziewać, że obecna sytuacja kryzysowa zostanie przywołana w pismach i listach celem np. uiszczenia niezbędnych opłat za rzekome wydatki związane z walką z koronawirusem lub w związku z możliwością ubiegania się o wsparcie w ramach tarczy antykryzysowej. Niewykluczone, że powróci również znana metoda nieautoryzowanej zmiany numeru rachunku bankowego w formie fałszywej korespondencji kierowanej rzekomo od Państwa dostawców.
Niezbędne i pilne potrzeby np. w postaci zakupu maseczek czy innych środków ochrony osobistej mogą być również wykorzystane przez nieuczciwych dostawców, którzy po pobraniu zaliczek nie wywiążą się ze swoich zobowiązań i znikną bez śladu. Warto sprawdzić wiarygodność kontrahentów przed każdym zakupem.
W świecie wirtualnym cyberprzestępcy również wykorzystują zainteresowanie globalną pandemią i wzmagają aktywność poprzez kampanie phishingowe, co może skończyć się wyłudzeniem lub kradzieżą informacji oraz narażeniem reputacji firmy. Nieustannie przestrzegamy przed otwieraniem załączników czy linków z wiadomości od nieznanych osób. Dodatkowo, już obserwujemy ataki typu ransomware związane z tematyką koronawirusa, mogące szyfrować dane na dyskach twardych, gdzie hakerzy będą żądać zapłaty za ich odszyfrowanie.
Rekomendujemy, aby uświadomić swoich pracowników, że mogą stać się ofiarami oszustów i wskazać im, na jakie najnowsze zagrożenia i ataki są narażeni. Pamiętajcie Państwo również, aby weryfikować swoich nowych partnerów handlowych. Te stosunkowo proste zalecenia pozwolą Państwu skupić się na największych bieżących wyzwaniach bez zbędnych strat wynikających z działalności oszustów.
Oszustwa związane z pandemią koronawirusa – apel do przedsiębiorców
Kontakt do eksperta:
Jarosław Grzegorz
ekspert BCC ds. przeciwdziałania nadużyciom oraz sporów gospodarczych
tel. 508 018 455
e-mail: jaroslaw.grzegorz@bcc.org.pl