Gospodarczy Gabinet Cieni BCC przedstawia raport z obszaru PRAWO GOSPODARCZE: Już dzisiaj musimy podjąć działania umożliwiające uniknięcie kolejnego lockdown’u lub wprowadzające odpowiednie instrumenty pomocowe. Jego autorem jest Ryszard Kalisz.
RYSZARD KALISZ
minister ds. prawa gospodarczego w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC
W latach 1987 – 2007 wykonywał zawód adwokata. Ekspert w obradach „ Okrągłego Stołu” (1989), zastępca Przewodniczącego Trybunału Stanu (1993-1995), współtwórca przepisów Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP (1997-2000), Szef Kancelarii Prezydenta (1998-2000), Członek Rady Bezpieczeństwa Narodowego (2000-2005), Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji RP (2004-2005). Poseł na Sejm IV, VI i VII kadencji (2001-2015).
Tel. 601 884 411, e-mail: ryszard.kalisz@bcc.org.pl
REKOMENDACJE DLA RZĄDU
1. Obecna polityka fiskalna rządu, zakładająca wzrost obciążeń podatkowych i parapodatkowych wpływa negatywnie na atrakcyjność inwestycyjną w Polsce. Tego typu utrudnienia w prowadzeniu działalności gospodarczej należy redukować, aby prowadzenie działalności gospodarczej było możliwie jak najłatwiejsze, co prowadziłoby do napływu inwestycji zagranicznych i tym samym do przyrostu kapitału inwestowanego w Polsce, a w efekcie do wzrostu dynamiki rozwoju gospodarczego kraju.
2. Należy jak najszybciej podjąć działania, które pozwolą na lepszą obsługę długu publicznego oraz redukcję nadmiernego deficytu. Ekonomiści wskazują, że choć dług publiczny będzie maleć, to utrzyma się na poziomie przekraczającym 57% przynajmniej do 2023 r. Szybsze podjęcie działań redukujących dług publiczny oraz zakładających obsługę długu w długofalowej perspektywie pozwoliłoby poprawić sytuację gospodarczą Polski.
3. Należy podjąć działania zmierzające do poprawy sytuacji w polskim sądownictwie. Obecnie obowiązujące przepisy regulujące system dyscyplinarny wobec sędziów oraz tzw. „ustawa kagańcowa” doprowadziły do wszczęcia wobec Polski postępowań przeciwnaruszeniowych ze skargi Komisji Europejskiej na system dyscyplinarny w październiku 2019 r. oraz ze skargi Komisji Europejskiej na tzw. „ustawę kagańcową”. Próby przejęcia przez obecny rząd władzy sądowniczej są niekonstytucyjne i przeczą podstawowej zasadzie trójpodziału władzy państwa demokratycznego. Ponadto, prowadzone postępowania UE w sprawie praworządności mogą skutkować ograniczeniem funduszy Unii Europejskiej dla Polski, co niewątpliwie doprowadzi do znacznego pogorszenia sytuacji gospodarczej kraju.
PODSUMOWANIE DOTYCHCZASOWYCH DZIAŁAŃ RZĄDU
Pozytywy:
1. Zapowiadane przez Ministerstwo Finansów zmiany w uldze badawczo-rozwojowej należy ocenić jako pozytywne. Wysokość ulgi proinnowacyjnej dla Centrów Badawczo-Rozwojowych w wysokości 200%, jak również możliwość odpisania przez podatników prowadzących działalność B+R 200% kosztów osobowych, zdecydowanie poprawi dynamikę rozwoju innowacji w Polsce.
2. Jako działania zmierzające w dobrym kierunku oceniam projekt tzw. Tarczy Prawnej Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. W polskim systemie prawnym obowiązuje nadmiar regulacji, co prowadzi do skomplikowania wielu procedur. Założenia Tarczy Prawnej pozwoliłyby na przyspieszenie załatwiania wielu spraw poprzez szersze wykorzystanie postępowania uproszczonego i milczącego trybu załatwiania sprawy, elektronizację procedur, dodatkowe ich usprawnianie oraz przedłużanie terminów realizacji wybranych obowiązków ze względu na pandemię COVID-19. Natomiast założenia tarczy odnośnie wprowadzenia jednoinstancyjności postępowań należy ocenić jako niewłaściwe.
Zagrożenia:
1. Wysoka i utrwalająca się inflacja jest szczególnie dotkliwym ekonomicznie zagrożeniem, zarówno dla rządu jak i obywateli, ponieważ obciąża nie nominalne, a realne salda gotówkowe. Oświadczenia władz monetarnych, że obserwowana obecnie inflacja charakteryzuje się jedynie tymczasowym wzrostem są nieprzekonujące, a jej poziom bliski prawie 5% powinien być traktowany jako szczególnie istotne zagrożenie dla rozwoju gospodarczego państwa.
2. Już w tym momencie należy podjąć działania umożliwiające uniknięcie kolejnego lockdownu lub wprowadzające odpowiednie instrumenty pomocowe, które pozwolą przedsiębiorcom zachować płynność finansową oraz uniknąć upadłości. Choć obecnie sytuacja epidemiczna została względnie opanowana, to nie można mieć pewności, że na jesieni 2021 r. epidemia nie powróci, choćby w wyniku powstania kolejnej mutacji wirusa SARS-COV-2. Dotychczasowe wprowadzanie instrumentów pomocowych w drodze tzw. Tarcz Antykryzysowych następowało dopiero po zamknięciu danej branży. Podjęcie działań zmierzających do wprowadzenia instrumentów pomocowych już teraz pozwoliłoby na uniknięcie błędów, które występowały po wprowadzeniu tzw. Tarczy Antykryzysowej 4.0.
Opracowanie jest elementem Raportu Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC dot. II kwartału. W kolejnych dniach będziemy prezentować poglądy poszczególnych ministrów związane z obecną sytuacją gospodarczą oraz rekomendacje dla rządu na najbliższe miesiące.
Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – PRAWO GOSPODARCZE
Kontakt:
Emil Muciński
rzecznik, dyrektor Instytutu Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395
e-mail: emil.mucinski@bcc.pl