Kontrolerzy ruchu lotniczego; oszczędności kosztem bezpieczeństwa?

26.11.2021

Opinia Business Centre Club na temat PROJEKTU ZMIANY ustawy o polskiej agencji żeglugi powietrznej. Do konsultacji został przekazany projekt ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Istotną proponowaną zmianą jest zwiększenie czasu pracy na tym stanowisku.

Obecnie obowiązujące przepisy określają, że czas pracy kontrolerów ruchu lotniczego obejmujący: pracę na stanowisku operacyjnym, czynności pomocnicze i przygotowawcze do wykonania czynności na stanowisku operacyjnym, przejmowanie i przekazywanie stanowiska operacyjnego, prowadzenie i nadzorowanie szkolenia praktycznego oraz egzaminowanie – nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 30 godzin na tydzień, w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Zdaniem autorów nowelizacji w związku z czynnikiem ekonomicznym w postaci kosztów związanych z nadgodzinami zlecanymi kontrolerom ruchu lotniczego, które są trudne do zaplanowania, gdyż nie sposób jednoznacznie przesądzić z góry, ile pracy w godzinach nadliczbowych będzie musiał zlecić pracodawca w danym okresie proponowana zmiana znacznie ograniczy problem wysokich kosztów nadgodzin. Dla przykładu w 2019 roku, kiedy ruch lotniczy funkcjonował bez ograniczeń, pandemicznych PAŻP przeznaczyła na ten cel prawie 13,9 mln. zł.

Kładąc szczególny nacisk na podkreślenie wysokości wydatków ponoszonych w związku ze zlecaniem kontrolerom ruchu lotniczego nadgodzin, zupełnie pomija istotę problemu, jaką jest konieczność zlecania nadgodzin kontrolerom ruchu lotniczego. Przedstawione podejście zasługuje na szczególną krytykę. Ustawodawca nie pochyla się bowiem nad przyczyną nagminnego zlecania nadgodzin kontrolerom ruchu lotniczego, a jedynie na skutkach, jakie ze sobą niosą.

Zaproponowane w Ustawie zmiany z pewnością nie mogą zostać określone jako rozwiązanie problemu związanego ze zlecaniem nadgodzin kontrolerom ruchu lotniczego. Stanowią raczej bezrefleksyjną próbę ograniczenia wydatków. W tym miejscu wskazać należy na treść wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli z dnia 12 lutego 2015 r. Najwyższa Izba Kontroli wskazała na znaczące braki kadrowe w grupie kontrolerów ruchu lotniczego, skutkujące koniecznością zlecania kontrolerom nadgodzin, co zaś mogło wpływać na wydajność kontrolerów – w szczególności mając na uwadze, że nadmierne zmęczenie kontrolerów ruchu lotniczego znacznie podwyższa ryzyko wystąpienia błędu, mogącego prowadzić do katastrofy.

Proponowana nowelizacja nie stanowi realnego rozwiązania problemu. W pierwszej kolejności wskazać należy, że zwiększenie przeciętnej tygodniowej liczby godzin pracy, nie zniweluje problemu braków kadrowych, wymuszającego na kontrolerach ruchu powietrznego pracy ponad normę, a jedynie znacząco zmniejszy wynagrodzenie kontrolerów ruchu lotniczego za czas pracy.

Zaproponowane w Ustawie rozwiązania w znacznej części mogą nie stanowić adekwatnego środka do realizacji założonych celów. W konsekwencji zaproponowany projekt zasługuje na ocenę negatywną, a jeśli miałby być procedowany dalej, wymagać on będzie w wielu aspektach przebudowy samych założeń regulacji, a także zmiany poszczególnych rozwiązań.

Opinia BCC dot. Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Kontakt do eksperta:

Łukasz Bernatowicz
ekspert BCC ds. infrastruktury, prawa budowlanego i zamówień publicznych,
wiceprezes BCC,
tel: 502 066 619
e-mail: lukasz.bernatowicz@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL