Łatanie luk stworzonych wcześniej przez ustawodawcę – opinia BCC do projektu rozporządzenia MF

25.04.2018

Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie przedłużenia terminu złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym i wpłaty należnego podatku dochodowego od osób prawnych zakłada wydłużenie terminu na złożenie zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym i wpłaty należnego podatku dochodowego od osób prawnych dla podatników tego podatku, których rok podatkowy rozpoczął się po 31 grudnia 2017 r. i zakończył przed 1 marca 2018 r. Termin do złożenia zeznania i zapłaty podatku wynikającego z tego zeznania przez podatników zostałby zatem przedłużony do końca czerwca 2018 r. Chodzi tu o podatników składających zeznania za rok podatkowy na podstawie formularza CIT-8, CIT-8A i CIT-8B.
Niewątpliwie projekt przygotowany został w związku z wejściem w życie regulacji zawartych w ustawie z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. poz. 2175) oraz ustawy z 9 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawne go działalności innowacyjnej (Dz.U. poz. 2201) oraz konieczności opracowania nowych wzorów formularzy podatkowych, które do dziś nie zostały opracowane.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy:
W konsekwencji, z uwagi na brak opracowania stosownych formularzy podatkowych przez Ministerstwo Finansów, w związku z wprowadzoną nowelizacją ustawy, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy był skrócony (rozpoczął się po 31.12.2017 i zakończył przed 1.03.2018) nie mieliby możliwości złożenia zeznań podatkowych w terminie na właściwych formularzach.
Należy z aprobatą przyjąć, iż Ministerstwo Finansów dostrzegło powstałe zagrożenie dla podatników i zdecydowało się wprowadzić w drodze rozporządzenia przepisy umożliwiaj±ce podatnikom właściwe przygotowanie zeznania podatkowego.
Z drugiej jednak strony, dostrzeżone po ponad pół roku od przyjęcia projektu nowelizacji ustaw podatkowych zagrożenie, wynikaj±ce wprost z opracowanej przez ten resort nowelizacji, nasuwa oczywistą wątpliwość co do rzetelności przygotowanej w zeszłym roku nowelizacji przepisów podatkowych. Omawiany projekt jest w naszej ocenie efektem przeoczeń i niedopracowania powstałych na etapie przygotowywania nowelizacji przepisów podatkowych. Stąd również projektowane jego natychmiastowe wejście w życie – zgodnie z § 3 projektu rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Z punktu widzenia podatnika należy cieszyć się, że resort dostrzegł problem i zdecydował się go rozwiązać. Jednak, z drugiej strony, jest to kolejny przykład, że tak często i mocno postulowane przez BCC zasady przyzwoitej legislacji, w szczególności w obszarze danin publicznoprawnych – powinny być stosowane przez rząd. Tego typu zmiany wprowadzane ad hoc, choć są w tym przypadku korzystne dla podatników, to faktycznie łatają luki stworzone chwilę wcześniej przez samego ustawodawcę.

Kontakt do eksperta:

Michał Borowski
ekspert BCC ds. prawa podatkowego
tel. 795 197 912
e-mail: michal.borowski@bcc.org.pl

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl

2018.04.25 Opinia BCC do projektu projektu rozp. MF w sprawie przedłużen…

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL