Jutro mija termin konsultacji publicznych projektu ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych z 21 marca 2019 r.
Nie ulega wątpliwości, że podwójne opodatkowanie zysków jednego przedsiębiorstwa w różnych państwach ma negatywny wpływ na działalność gospodarczą w skali międzynarodowej i prowadzi do pogorszenia warunków biznesowych i efektywności ekonomicznej przedsięwzięć, tworząc tym samym bariery rozwoju na wspólnym rynku. Tym samym, należy poprzeć inicjatywy ustawowe mające na celu likwidację lub minimalizację negatywnych skutków takiej sytuacji.
Jednym z działań nakierowanych na minimalizację negatywnych skutków podwójnego opodatkowania jest ustalenie zasad rozstrzygania sporów w tym zakresie i usprawnienie samych procedur rozstrzygania takich sporów – co reguluje opiniowany projekt.
W odniesieniu do obszaru rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania projekt obejmuje zasadniczo dwa obszary:
1. wprowadza nową procedurę rozstrzygania sporów w zakresie unikania podwójnego opodatkowania,
2. porządkuje już obowiązujące przepisy i procedury rozstrzygania sporów w zakresie unikania podwójnego opodatkowania w ramach jednego aktu prawnego.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy:
Projekt wprowadza nową instytucję cen transferowych, tj. uproszczone porozumienia cenowe. Ta instytucja jest bardzo pożądana przez przedsiębiorców i daje możliwość uzyskania stabilności i względnej pewności w odniesieniu do ustalanych warunków transakcyjnych dla celów podatkowych.
Wprowadzane przez projekt postępowanie w sprawie uproszczonych porozumień cenowych polega w szczególności na ograniczeniu zakresu informacji wymaganych we wniosku o wydanie uproszczonego porozumienia cenowego, umożliwienie składania oświadczeń zamiast przedstawiania dużej liczby dokumentów; wprowadzenie ryczałtowej opłaty za wniosek o wydanie uproszczonego porozumienia cenowego niezależnej od wartości transakcji, wprowadzenie 3-miesięcznego terminu zakończenia postępowania w sprawie uproszczonego porozumienia cenowego.
Zgodnie z projektem, uproszczone porozumienia cenowe będą miały charakter porozumień jednostronnych w rozumieniu obecnych przepisów w zakresie uprzednich porozumień cenowych. Możliwość zawierania porozumień uproszczonych skierowana jest do świadczeniobiorców. Projekt przewiduje możliwość wystąpienia z wnioskiem o wydanie uprzedniego porozumienia cenowego również przez zagranicznego inwestora, który dopiero planuje rozpoczęcie działalności w Polsce poprzez utworzony w tym celu podmiot zależny. W takim przypadku uprzednie porozumienie cenowe będzie wydawane dla krajowego podmiotu powiązanego.
Reasumując, projekt jest pożądanym aktem legislacyjnym, który powinien usprawnić funkcjonujące procedury w zakresie rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania. Przyznaje przedsiębiorcom dodatkowe narzędzia ochrony ich interesów prawno-podatkowych w ramach prowadzonych sporów i postępowań podatkowych na poziomie krajowym, poprzez dodanie komponentu konsultacyjnego i mediacyjnego, co – w szczególności w odniesieniu do skomplikowanych transakcji transgranicznych – może okazać się bardzo cenne dla pełnego przedstawienia argumentów podatnika.
Więcej informacji w załączeniu 2019.04.11 Opinia BCC do projektu ustawy o rozstrzyganiu sporów dotycząc…
Kontakt do eksperta:
Michał Borowski
ekspert BCC ds. podatków i walki z „szarą strefą”
tel. 795 197 912
e-mail: michal.borowski@bcc.org.pl