Zakończyły się konsultacje publiczne projektu rozporządzenia ministra finansów w sprawie szczegółowego zakresu informacji oraz rodzaju i formy dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze krajowej instytucji płatniczej. Nowelizacja rozporządzenia wynika ze zmian wprowadzonych zmianą ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw z 10 maja 2018 r. w związku z implementacją Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego. Celem rozporządzenia jest określenie szczegółowego zakresu informacji oraz rodzaju i formy dokumentów dołączanych do wniosku o udzielenie zezwolenia przez Komisję Nadzoru Finansowego z uwzględnieniem wytycznych wydanych w tym zakresie przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
Najważniejsze uwagi i propozycje BCC do projektu rozporządzenia:
BCC proponuje doprecyzowanie §2 ust. 1 pkt 2 lit. c), zgodnie z treścią wytycznych dotyczących informacji, które należy przedstawić w celu uzyskania zezwolenia przez instytucje płatnicze i instytucje pieniądza elektronicznego oraz zarejestrowania dostawców świadczących usługi dostępu do informacji o rachunku zgodnie z art. 5 ust. 5 dyrektywy (UE) 2015/2366 (Wytyczne EBA), które stanowią podstawę analizowanego przepisu.
Dotychczasowe sformułowanie przepisu, odwołujące się do analizy usług świadczonych przez innych dostawców, budzi wątpliwości co do zakresu koniecznych do przedstawienia informacji przez wnioskodawców. Przede wszystkim przepis może sugerować, iż obowiązkiem wnioskodawcy jest dokonanie analizy faktycznej oraz prawnej usług świadczonych przez konkurencyjnych względem wnioskodawcy dostawców usług płatniczych. Należy przy tym wskazać, iż przekazanie informacji często nie będzie możliwe z uwagi na ograniczony zakres dostępnych publicznie informacji na temat działalności konkurentów wnioskodawcy. Tym samym, wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na świadczenie usług w charakterze krajowej instytucji płatniczej przekazać może jedynie ogólne informacje na temat usług oferowanych przez dostawców konkurencyjnych, zgodnie z kwalifikacją takich usług na gruncie art. 3 ust. 1 u.u.p. oraz w oparciu o dane publikowane w ogólnodostępnych rejestrach prowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Proponujemy doprecyzowanie zgodnie z Wytycznymi EBA: Dokumenty, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 5 ustawy, obejmują dokumenty księgowe stwierdzające wysokość posiadanych funduszy własnych związanych z prowadzeniem zamierzonej działalności w zakresie świadczenia usług płatniczych, w tym szczegółowe zestawienie struktury kapitału założycielskiego.
Będąca podstawą komentowanego przepisu Wytyczna EBA nie zawęża źródeł informacji o funduszach własnych, w tym zestawieniu struktury kapitału założycielskiego, jedynie do dokumentów księgowych. Ponadto, jednoznacznie wskazuje, że potwierdzenie posiadania kapitału założycielskiego może nastąpić na podstawie dokumentów innych niż księgowe (np. informacja z publicznego rejestru wnioskodawcy, czy wyciąg bankowy).
Proponujemy więc brak dookreślenia źródeł powyższych informacji, za Wytycznymi EBA, w celu zapewnienia pełnej spójności uzyskania zezwolenia w Polsce z warunkami obowiązującymi w innych państwach członkowskich.
Proponujemy doprecyzowanie za art. 33 i nast. ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML).
Zawarte w projekcie sformułowanie „wymogi należytej staranności w stosunku do klientów” nie pojawia się w treści zarówno ustawy o usługach płatniczych jak i ustawy AML. W celu uniknięcia ew. wątpliwości interpretacyjnych wobec tego sformułowania, proponujemy zastąpienie go sformułowaniem bazującym na treści art. 33 i nast. ustawy AML, tj. na podstawowych przepisach regulujących zasady stosowania środków bezpieczeństwa finansowego przez instytucje obowiązane.
Proponujemy wydłużenie minimalnego terminu uzupełnienia wniosku o zezwolenie z 14 do 30 dni.
Projekt przewiduje liczne doprecyzowania i korekty informacji oraz dokumentów wymaganych do dołączenia do wniosku o wydanie zezwolenia, w porównaniu do dotychczas obowiązującego rozporządzenia ministra finansów wydanego na podstawie art. 61 ust. 3 u.u.p. (ten fakt jest wskazywany również bezpośrednio przez resort finansów w uzasadnieniu do analizowanego projektu). Z informacji, którymi dysponujemy wynika, iż wnioskodawcy, którzy przygotowali dokumentację na potrzeby postępowania ws. udzielenia zezwolenia w oparciu o dotychczasowe przepisy przewidują konieczność poniesienia istotnego wysiłku organizacyjnego i związanego z tym dużego nakładu czasu pracy w celu uwzględnienia w tej dokumentacji zmian przewidzianych projektem.
Jako niezwykle problematyczny należy ocenić termin 14 dni na dostosowanie dokumentacji dotyczącej wniosku o zezwolenie, do zmian proponowanych projektem, przez wnioskodawców będących już w toku postepowania przed Komisją Nadzoru Finansowego. Proponujemy wydłużenie minimalnego terminu w tym zakresie co najmniej dwukrotnie, do 30 dni. Umożliwi to rzetelne przygotowanie wszystkich dodatkowych informacji, które będą wymagane zgodnie z przepisami projektu.
Więcej informacji w załączeniu
Kontakt do eksperta:
Robert Łaniewski
ekspert BCC ds. obrotu bezgotówkowego
tel. 884 824 864
e-mail: robert.laniewski@bcc.org.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl
2019.01.07 Propozycje BCC do projektu rozp. MF dot. działalności krajowe…