Zgodnie z treścią uzasadnienia do rozporządzenia, projekt zakłada wprowadzenie przepisów wykonawczych w obszarze sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania zysków podmiotów powiązanych bez zmian w stosunku do dotychczasowych rozwiązań, z uwzględnieniem jedynie ich wydzielenia do osobnego rozporządzania oraz koniecznego dostosowania do delegacji w przepisach nowelizujących ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z powyższym, BCC zwraca uwagę na konieczność implementacji do 19 czerwca 2019 r. dyrektywy Rady Unii (UE) 2017/1852 z 10 października 2017 r. w sprawie mechanizmów rozwiązywania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania w UE (dalej: Dyrektywa DRM), która w sposób kompleksowy reguluje materię objętą projektowanym rozporządzeniem.
Ponadto, ze względu na charakter projektowanych zmian, uwagi BCC odnoszą się również do przepisów dotychczas obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1186), które aktualnie regulują procedurę wzajemnego porozumiewania się.
• BCC proponuje, aby uregulowany przepisami § 2 słownik został rozszerzony o pojęcie „protokołu kontroli”, właściwe dla projektowanego rozporządzenia, która rozszerzałaby w odpowiedni sposób katalog podstaw formalnych zawnioskowania o procedurę wzajemnego porozumiewania się. Zasady procedury MAP (wzajemnego porozumiewania się w indywidualnych sprawach) przewidują jej uniezależnienie od administracyjnego i sądowego toku procedowania, bowiem wszczęcie procedury wzajemnego porozumiewania się jest możliwe niezależnie od środków odwoławczych przewidzianych przez prawo krajowe (§ 4 ust. 11 projektowanego rozporządzenia). W opinii BCC, pełna realizacja powyższej zasady jest możliwa przy założeniu, że podatnik może wnieść stosowny wniosek w pierwszym możliwym momencie zidentyfikowania ryzyka zaistnienia podwójnego opodatkowania.
• BCC proponuje prawne usankcjonowanie możliwości odbycia spotkań z przedstawicielami Ministra Finansów (Szefa KAS), które mają na celu doprecyzowanie faktów i okoliczności sprawy. Równocześnie, wyrażamy aprobatę dla dotychczasowych zasad procedowania, które przewidują praktyczną możliwość odbycia takiego spotkania (por. m. in. informacje umieszczone na portalu finanse.gov.pl).
• Ponadto, w opinii BCC, zasadnym jest odesłanie w sprawach proceduralnych (w których stroną jest podmiot krajowy, a których nie uregulowano przepisami rozporządzenia, postanowieniami właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub konwencji arbitrażowej) do przepisów aktualnie obowiązującego działu IV Ordynacji podatkowej (postępowanie podatkowe).
Więcej informacji w załączeniu 2018.11.28 Opinia BCC do projektu rozp. w sprawie sposobu i trybu elimin…
Kontakt do eksperta:
Ewelina Stamblewska-Urbaniak
eksperta BCC ds. cen transferowych
tel.: 795 193 121
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl