Propozycje BCC do projektu ustawy Prawo wodne

10.05.2018

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw ma być odpowiedzią na problemy związane z interpretacją nowej ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r. Poz. 1566 z późn. zm.), która ostatecznie – w całości i po kilkukrotnych zmianach – weszła w życie 1 stycznia br.

W szczególności, projektodawca zwrócił uwagę w uzasadnieniu na wątpliwości dot. wydawania zgód i przyrzeczeń wodnoprawnych oraz pozwoleń zintegrowanych, gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa, a także stosowania nowego systemu opłat za usługi wodne. Ponadto, zdiagnozowano problem braku podstaw prawnych do finansowania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zadań z obszaru gospodarki wodnej.
Projekt ma uprościć formalności postępowania administracyjnego dotyczącego udzielania zgód i przyrzeczeń wodnoprawnych oraz ograniczyć obowiązki przedkładania w postępowaniu pism znajdujących się w posiadaniu organów administracyjnych, co skutkować ma skróceniem procedury i zmniejszeniem biurokracji w postępowaniu.
Aby proponowana regulacja w sposób pełny i stabilny umożliwiła realizację wskazanych w uzasadnieniu celów, tj. doprecyzowania obowiązujących przepisów i usunięcia wątpliwości interpretacyjnych, jakościowej zmiany w zakresie podziału kosztów na etapie projektowania i wykonywania urządzeń wodnych, a także sposobu ustalania wysokości opłat za usługi wodne, BCC proponuje przeformułowanie niektórych zapisów projektu ustawy, w szczególności art. 188 – mając na uwadze umożliwienie podziału kosztów na etapie projektowania i wykonywania urządzeń wodnych – ponieważ w wielu przypadkach, na etapie projektowania, nie można mówić o właścicielu urządzenia wodnego, które faktycznie jeszcze nie istnieje.
Ponadto, proponujemy usunięcie z projektu przepisu (art. 301a) ograniczającego stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.), ponieważ w uzasadnieniu projektu, w żaden sposób nie umotywowano tego ograniczenia. Tymczasem, jest to procedura przewidującą najszerszy katalog gwarancji i metod ochrony praw strony postępowania, w odniesieniu do wymienionych w omawianym przepisie katalogu spraw. Zdaniem BCC, wyłączenie stosowania k.p.a. jest w tym zakresie nietrafne.
Szczegółowe uwagi i propozycje w załączeniu 2018.05.09 Opinia BCC do projektu ustawy Prawo wodne

Kontakt:

dr Łukasz Bernatowicz
ekspert BCC ds. infrastruktury, prawa budowlanego i zamówień publicznych
członek Rady Dialogu Społecznego, członek Rady Zamówień Publicznych
tel. 502 066 619
e-mail: lukasz.bernatowicz@bcc.org.pl

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL