Business Centre Club w pełni popiera wszelkie inicjatywy mające na celu dostosowanie prawa polskiego do wymogów prawa europejskiego oraz poprawy bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Nie możemy jednak pozytywnie odnieść się do propozycji zmian przepisów w ramach założeń projektu ustawy o czasie pracy maszynistów ponieważ, w naszej ocenie, część z nich stoi w sprzeczności zarówno z prawem polskim, jak i europejskim.
Ich wdrożenie doprowadziłoby do ograniczenia dostępności maszynistów na rynku pracy, niezdrowej konkurencji pomiędzy podmiotami zatrudniającymi tych pracowników oraz znacznego podniesienia kosztów po stronie pracodawców, które w konsekwencji mogą narazić ich na straty. BCC proponuje zmiany w projektowanych przepisach.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy:
• Sprzeczny z obowiązującym porządkiem prawnym jest zamiar modyfikacji definicji pracodawcy zawartej w Kodeksie pracy.
• Propozycja wprowadzenia „stacji macierzystej” – brakuje uzasadnienia do ujmowania stacji macierzystej, jako obligatoryjnego elementu umowy o pracę; niezbędne elementy umowy o pracę zawiera Kodeks pracy i jest to wyliczenie wyczerpujące. Niezrozumiały oraz pozbawiony podstaw prawnych wydaje się zamiar wpisywania stacji macierzystej do umowy o pracę. Pewnym jest również, że czas dojazdu do miejsca rozpoczęcia pracy z miejsca zamieszkania lub pobytu pracownika może okazać się krótszy, niż ze stacji macierzystej. Może to skutkować jeszcze dłuższym czasem przebywania pracownika poza domem i w negatywny sposób wpłynąć na wymagany przepisami czas odpoczynku. Propozycja ta z pewnością również nie przyczynia się do bardzo ważnej kwestii jaką jest podniesienie bezpieczeństwa na kolei.
• Maszynista, jest zawodem zaliczanym do tzw. pracowników mobilnych. Oznacza to między innymi, że miejsce świadczenia pracy powinno być określone jako rzeczywisty teren, po którym porusza się maszynista [analogicznie do miejsca świadczenia pracy kierowców, por. uchwała Sądu Najwyższego z 19.11.2008 r. (sygn. akt II PZP 8/08), z której wynika, iż „miejsce świadczenia pracy pracownika mobilnego oznaczające pewien obszar jego aktywności zawodowej musi odzwierciedlać rzeczywisty stan rzeczy, ma zatem być to obszar, w którym pracownicy mobilni będą na stałe zobowiązani do przemieszczania się”]. W przypadku pracy maszynistów, tak jak ma to miejsce w zakresie świadczenia pracy przez kierowców, miejsce wykonywania pracy powinno obejmować pewien obszar geograficzny, a nie stały punkt.
• Wprowadzenie dobowego wymiaru czasu pracy do 8 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 2 miesięcy. Taka zmiana zaostrza postanowienia Kodeksu pracy – z 4-miesięcznego okresu rozliczeniowego do 2-miesięcznego. Może to wpłynąć na wzrost kosztów po stronie pracodawcy z uwagi na konieczność zwiększenia zatrudnienia, jak również znacznie skomplikować sytuację na rynku, zwłaszcza mając na uwadze deficyt kadry spełniającej wymogi do wykonywania zawodu maszynisty i wydłużonej procedury uzyskiwania niezbędnych kwalifikacji, umożliwiających wykonywanie zawodu. Należy przy tym wziąć pod uwagę odczuwalne już obecnie braki maszynistów na rynku pracy, na co zresztą wskazuje się w opisie celu projektowanej ustawy.
• Analogicznie, proponowane ograniczenie maksymalnej liczby nadgodzin w roku do 150, jak również zrównanie czasu dojazdu z efektywnym czasem pracy, może spowodować konieczność zwiększenia zatrudnienia o około 30%. Mając na względzie długotrwałość procesu szkolenia nowych kadr oraz obserwowany na rynku pracy brak pracowników o wymaganych kwalifikacjach, implementacja zmian w przepisach prawnych doprowadzi do istotnego zagrożenia możliwości realizacji dotychczas zawartych kontraktów oraz w aspekcie globalnym – kolejnego obniżenia konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do transportu samochodowego.
Więcej informacji 2018.07.23 Opinia BCC do założeń projektu ustawy o czasie pracy maszynis…
Kontakt do eksperta:
Katarzyna Marciniak
ekspertka BCC ds. transportu kolejowego
tel. 604 188 587
e-mail: katarzyna.marciniak@bcc.org.pl
Kontakt dla mediów:
Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl