Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – ŚRODOWISKO NATURALNE: Limity i dopłaty nie polepszą jakości powietrza

09.07.2022

Gospodarczy Gabinet Cieni BCC przygotował raport dotyczący II kwartału 2022 r. z dziedziny: ŚRODOWISKO NATURALNE.

RYSZARD PAZDAN
minister środowiska Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC

Uczestnik prac i członek Komitetu Monitorującego Programy Operacyjne nowej perspektywy finansowej 2014-2020, członek szeregu polskich i zagranicznych stowarzyszeń zawodowych, m.in. Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego, Air & Waste Management Association. Założyciel i prezes firmy ATMOTERM SA. Autor wielu publikacji i ekspertyz dotyczących m.in. gospodarki cyrkulacyjnej, zmian klimatu, emisji zanieczyszczeń, oddziaływań na środowisko, zarządzania informacjami środowiskowymi. Ekspert BCC ds. polityki środowiskowej państwa.

Tel. 661 426 679, e-mail: ryszard.pazdan@bcc.org.pl

REKOMENDACJE DLA RZĄDU

Obecny czas, czas wojny w Ukrainie jest z uwagi na nasze geopolityczne usytuowanie, bardzo skomplikowany i niebezpieczny, również w kontekście uwarunkowań środowiskowych i klimatycznych, szczególnie dla całego sektora energetycznego Kraju.

Miniony kwartał powinien być okresem aktywnych systemowych działań rządu, aby zapobiec destabilizacji dostaw energii dla przemysłu i ludności z jednoczesnym utrzymaniem celów polityki środowiskowo-klimatycznej Unii Europejskiej. Niestety nie był. W każdym razie brak jest jakichkolwiek informacji publicznych na ten temat.

Przewleka się proces kreowania nowej Polityki Energetycznej Państwa uwzględniającej paradygmat bezpieczeństwa i samowystarczalności energetycznej. Zaproponowana przez Radę Ministrów tzw. suwerenność energetyczna pozostaje jak na razie pustym hasłem.

W kontekście zbliżającego się sezonu jesienno-zimowego ten bezruch nie wróży niczego dobrego.

Nie trzeba być jasnowidzem, aby mieć świadomość, że z chwilą rozpoczęcia sezonu grzewczego radykalnie pogorszy się jakość powietrza, którym oddychamy głównie na skutek spalania odpadów w miejsce horrendalnie drogiego i na dodatek niedostępnego węgla. Nie wydaje się, aby sytuacje opanowano poprzez wprowadzenie dopłat i limitów kartkowych. Tym bardziej, że wymagać będzie czasu i bardzo dobrej organizacji ich dystrybucji, w czym nie mamy raczej dobrych doświadczeń. Takim przykładem ślamazarnej realizacji jest planowany na okres 10 lat z budżetem ponad 103 mld zł program czyste powietrze, mający na celu termomodernizacje budynków i wymianę przestarzałej infrastruktury grzewczej, którego niestety zaawansowanie zgodnie zresztą z danymi na stronach rządowych po 3 latach realizacji jest 10-cio krotnie niższe niż być powinno i wynosi ok 3%.

Nie został uruchomiony szumnie zapowiadany przez rząd podobny program „ciepłe mieszkanie” skierowany dla budynków wielomieszkalnych, którego rozpoczęcie planowano początkowo w końcu pierwszego, a następnie przesunięto na koniec II-go kwartału.

Remedium na obecne kłopoty mogłoby być energetyka odnawialna, która wymaga nadzwyczaj szybkich działań, niestety niebędąca w szczególnych łaskach rządzących.

Jednym z kamieni milowych warunkujących uruchomienie Krajowego Programu Odbudowy jest odblokowanie realizacji projektów lądowych farm wiatrowych, niestety termin minął 30 czerwca.

Wprawdzie rząd zaproponował liberalizację ustawy odległościowej, która praktycznie całkowicie zatrzymała rozwój energetyki wiatrowej, jednak porozumienia w tej sprawie w koalicji rządzącej obecnie brak.

Fatalnie wygląda obecnie sprawa energetyki fotowoltaicznej, niezwykle dotychczas samoistnie rozwijającej się. Dość powiedzieć, że na dachach polskich domów w okresie ostatnich dwóch lat zbudowano bez specjalnego obciążania państwa urządzenia o mocy prawie 10 GWP, czyli o prawie dwukrotnie większej mocy niż największej polskiej elektrowni węglowej Bełchatów. A warto wiedzieć, że obecnie koszt produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych jest najniższy. Oczywiście wymaga wsparcia w rozwijaniu sieci przesyłowych i instalacji akumulacyjnych.

Od 1 kwietnia br. rozwój systemów fotowoltaicznych został zamrożony w wyniku zmiany sposobu rozliczania produkcji energii i jej poboru przez prosumentów z systemu upustowego akumulowania energii w sieciach energetycznych, czyli tzw. net-meteringu, na system hurtowej sprzedaży i detalicznego kupna energii czyli handlu tzw. net-bilingu. Nie kwestionując zasadności tej zmiany uważam, że nastąpiła za szybko i bez odpowiedniego przygotowania.

Problemy z jakością powietrza oraz pozostałych komponentów środowiska, czyli wody, ścieków i gleby są niezmienne od lat do czego odnosiłem się w poprzednich ocenach naszego Gabinetu. Oczekiwania są również nieustannie takie same:

  • natychmiastowego zakończenia konfliktów z UE w związku z manipulowaniem praworządnością, bo bez środków unijnych nie mamy szansy uporania się z koniecznymi reformami dot. transformacji energetycznej Kraju, oraz
  • wprowadzenia istotnych zmian systemowych umożliwiających selektywne zarządzanie jakością środowiska przez administrację rządową i samorządową.

 

Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – ŚRODOWISKO

Kontakt:

Mirosław Kasprzak
Rzecznik BCC
tel. 608 529 504
e-mail: miroslaw.kasprzak@bcc.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL