BCC proponuje zmiany w projekcie ustawy o rynku pracy

02.08.2018

Zakończyły się konsultacje publiczne projektu ustawy o rynku pracy. Business Centre Club pozytywnie przyjmuje inicjatywę zastąpienia dotychczasowej ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nowym aktem prawnym. Obecnie obowiązująca ustawa, na skutek wielu nowelizacji stała się nieczytelna zarówno dla urzędów pracy, pracodawców, agencji pracy (agencji zatrudnienia), jak i dla beneficjentów instytucji, które zostały nią wprowadzone. BCC od dawna zgłaszał potrzebę wprowadzenia nowego aktu prawnego w sposób czytelny i przejrzysty regulującego materię nim objętą. W pełni zgodzić należy się również z tym, że wprowadzenie nowych instytucji konieczne jest również w związku z „potężnym wyzwaniem dla pracodawców jakim są niedobory rąk do pracy” (cytat z uzasadnienia do projektu ustawy).

BCC proponuje włączenie pracy tymczasowej w aktywizację osób bezrobotnych, bowiem znaczna część agencji zatrudnienia opiera swoją działalność właśnie na tym obszarze regulowanym projektem, a nie na pośrednictwie pracy lub poradnictwie zawodowym. Pośrednie ograniczanie instytucji pracy tymczasowej i niewspieranie takich form zatrudnienia (wyłączania z wielu instytucji przewidzianych ustawą aktywności zawodowej wykonywanej w ramach pracy tymczasowej) uznać należy za niezasadne i niecelowe.

Ustawodawca, przy większości form wsparcia, stosuje pojęcie „zatrudnienia”, które w projekcie definiowane jest jako wykonywanie pracy na podstawie stosunku pracy, stosunku służbowego oraz umowy o pracę nakładczą. Tym samym wyklucza możliwość zastosowania znacznej części instytucji w przypadku skorzystania z cywilnoprawnych form zatrudnienia, co nie przystaje do realiów na rynku pracy, a także oczekiwań osób podejmujących aktywność zawodową co do zapewniania im elastyczności zarówno w podejmowaniu pracy, jak i jej wykonywaniu.

Z punktu widzenia pracodawcy:

Zgodnie z proponowaną regulacją powiatowy urząd pracy w przypadku braku możliwości zrealizowania oferty pracy może przyznać pracodawcy bon ofertowy stanowiący gwarancję refundacji z Funduszu Pracy kosztów związanych ze znalezieniem osoby spełniającej wymagania określone w tej ofercie pracy, za pośrednictwem agencji zatrudnienia wybranej przez tego pracodawcę. Wiele ograniczeń, które zakłada projekt ustawy (refundacja kosztów rekrutacji osoby nie dotyczy m.in. sytuacji, w której zatrudniona przez pracodawcę osoba jest pracownikiem tymczasowym) spowoduje, że instytucja bonu ofertowego nie będzie odpowiedzią na braki kadrowe i nie przyniesie oczekiwanego przez projektodawcę efektu. W związku z tym BCC proponuje następujące modyfikacje instytucji bonu ofertowego:

a) nielimitowanie kręgu podmiotowego przedsiębiorców, którzy mogą skorzystać z bonu ofertowego co motywowane jest tym, że problemy z pozyskaniem personelu mają wszyscy pracodawcy w tym przede wszystkim średni i duzi przedsiębiorcy – im większy podmiot tym większe zapotrzebowanie na pracowników, które trudno zaspokoić biorąc po uwagę braki występujące na rynku pracy,

b) wyeliminowanie ograniczenia zgodnie z którym w ramach bonu ofertowego można zatrudnić wyłącznie cudzoziemców – ograniczenie to jest zupełnie niezrozumiałe, bowiem projektodawca w pierwszej kolejności winien dążyć do tego aby poszukiwać pracowników na lokalnym rynku pracy; okoliczność związana z tym że urząd pracy nie znalazł odpowiedniego kandydata nie wyklucza znalezienia go przez agencję pracy, która posiada własne zasoby kadrowe, własne bazy kandydatów i posługuje się innymi metodami rekrutacji pracowników,

c) wyeliminowanie warunku nieposiadania zatrudnienia przez co najmniej 6 miesięcy przed skierowaniem pracownika, bowiem ograniczenie jest zupełnie niezrozumiałe i niecelowe; projektodawca powinien dążyć do tego, aby osoby, które utraciły pracę podejmowałyby ją w jak najkrótszym terminie,

d) określenie szybszego terminu na refundację kosztów bowiem odroczona płatność powoduje, że ani przedsiębiorcy, ani też agencje pracy nie będą korzystać z tej instytucji,

e) włączenie do refundacji sytuacji, gdy pracę lub usługi będzie wykonywał pracownik tymczasowy, bowiem istnieje dużo większa szansa na znalezienie pracownika zatrudnionego przez agencję pracy w ramach pracy tymczasowej,

f) dopuszczenie cywilnoprawnej formy zatrudnienia bowiem cudzoziemcy co wynika ze statystyk nie chcą pracować na podstawie umów pracę.

BCC proponuje wprowadzenie do projektu przepisów ułatwiających pracodawcom aktywizowanie osób bezrobotnych. Z badań statystycznych wynika, że jednym z powodów, dla których bezrobotni nie podejmują pracy są problemy z komunikacją i dojazdem do pracy. Proponujemy wprowadzenie regulacji, które wyraźnie rozstrzygną, że zapewnienie przez pracodawcę pracownikowi lub współpracownikowi (niezależnie od formy zatrudnienia i obywatelstwa) transportu do i z miejsca pracy oraz zakwaterowania nie stanowi dla pracownika przychodu, a zatem jest wolne tak od opodatkowania jak i oskładkowania. Obecnie pracodawcy, aby uzyskać korzystne dla siebie rozstrzygnięcie muszą przechodzić spór sądowy z Dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej, ponieważ stanowisko organów skarbowych jest dla nich niekorzystne. Pracodawcy, którzy z uwagi na charakter swojej działalności, zapewnią pracownikowi dojazd czy zakwaterowanie nie powinni być obciążani z tego tytułu dodatkowymi daninami publicznymi.

Z badania ankietowego, przeprowadzonego przez Business Centre Club w marcu br., wynika, że ponad 40% przedsiębiorców skarży się na zbyt długi czas oczekiwania na dokumenty, umożliwiające zatrudnienie cudzoziemców oraz brak informacji w zakresie przewidywanego terminu ich wydania. BCC proponuje wprowadzenie domniemania prawnego, polegającego na przyjęciu, że w przypadku zaniechania poinformowania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy przez powiatowy urząd pracy, w terminie wskazanym w przepisie o wszczęciu przez organ postępowania wyjaśniającego, powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi będzie uznawane za legalne od dnia określonego w oświadczeniu o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi jako dzień rozpoczęcia pracy. A zatem niepoinformowany w terminie podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi będzie mógł uznać, iż brak takiej informacji oznacza, iż oświadczenie zostało zarejestrowane.

Szczegółowe propozycje i uwagi do projektu ustawy o rynku pracy – w załączeniu

Kontakt do eksperta:

Joanna Torbé
ekspertka BCC ds. prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
tel. 792 244 012
e-mail: joanna.torbe@bcc.org.pl

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395, 22 58 26 113
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl

2018.08.02 Propozycje BCC do projektu ustawy o rynku pracy

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL