RAPORT Gabinetu Cieni BCC – Infrastruktura i budownictwo: konieczne przygotowanie puli środków budżetowych na inwestycje publiczne

02.07.2020

– Rząd musi przeznaczyć znacznie większe niż dotychczas środki na inwestycje infrastrukturalne, zarówno rządowe, jak i samorządowe, w celu pobudzenia gospodarki po ustaniu stanu epidemii – mówi dr Łukasz Bernatowicz, minister infrastruktury i budownictwa w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC. – Udział rynku zamówień publicznych w polskim PKB wynosi 10%. W ostatnich kilku latach jego wartość stanowiła ok. 200 mld zł. Według ostatnich danych prawie 2 mld zł zamierzał pożyczyć rząd, aby opłacić dodatkowe wydatki na dokończenie zerwanych w tym roku kontraktów na nowe autostrady i drogi ekspresowe. W obecnej sytuacji kwota ta jest absolutnie niewystarczająca. Do tego dochodzi fakt, że miliardy złotych z bieżącej perspektywy unijnych środków nie zostałyby wykorzystane, o czym dowiedzieliśmy się niejako przy okazji przekierowania tych środków przez Komisję Europejską na walkę z koronawirusem – wyjaśnia dr Bernatowicz.

Zwraca również uwagę na problemy z postępowaniami środowiskowymi, które są stałym elementem, przez który muszą przejść przedsiębiorcy prowadzący inwestycje na nieruchomościach. – Proponujemy przesunięcie momentu wydawania decyzji środowiskowych na późniejszy etap procesu inwestycyjnego. Konieczne jest ograniczanie czasu na wydawanie decyzji i opinii. Sprawność postępowań koniecznych do wszczęcia inwestycji jest kluczowa dla utrzymania miejsc pracy w budownictwie, zwłaszcza wobec kryzysu związanego z pandemią – rekomenduje minister infrastruktury i budownictwa w Gabinecie Cieni BCC.
Opracowanie jest elementem Raportu Gabinetu Cieni BCC dot. II kwartału 2020 r. Będziemy codziennie przedstawiać opinie ministrów GGC BCC związane z obecną sytuacją gospodarczą oraz rekomendacje na najbliższe miesiące.

Infrastruktura i budownictwo

DR ŁUKASZ BERNATOWICZ, minister infrastruktury
Dr nauk prawnych, radca prawny z wieloletnim doświadczeniem w zakresie prawa cywilnego i handlowego, ze szczególnym uwzględnieniem transakcji związanych z nabywaniem nieruchomości i finansowaniem ich nabycia, fuzjami oraz przejęciem spółek. Arbiter w Sądzie Arbitrażowym przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie z zakresu prawa spółek, prawa finansowego, prawa budowlanego, projektów infrastrukturalnych, szeroko pojętych umów handlowych oraz prawa nieruchomości.
Tel. 502 066 619, e-mail: lukasz.bernatowicz@bcc.org.pl

WSKAZANIA DLA RZĄDU

1. Proponujemy przesunięcie momentu wydawania decyzji środowiskowych na późniejszy etap procesu inwestycyjnego.

Problemy na gruncie postępowań środowiskowych są stałym elementem postępowań, przez które muszą przejść przedsiębiorcy prowadzący inwestycje na nieruchomościach. Od dawna podnosimy to zagadnienie w dyskusjach z Ministerstwem Środowiska. Chodzi przede wszystkim o kwestie związane z tzw. decyzjami środowiskowymi oraz postępowaniami z udziałem Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska.

Konieczne jest ograniczanie czasu na wydawanie decyzji i opinii. Sprawność postępowań koniecznych do wszczęcia inwestycji jest kluczowa dla utrzymania miejsc pracy w budownictwie zwłaszcza wobec kryzysu związanego z pandemią.

2. Przygotowanie puli środków budżetowych na inwestycje publiczne, w celu pobudzenia gospodarki po ustąpieniu kryzysu.

Udział rynku zamówień publicznych w polskim PKB wynosi 10%. W ostatnich kilku latach jego wartość stanowiła ok. 200 mld zł. Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych ma wejść w życie dopiero w 2021 r. w związku z kryzysem epidemicznym, konieczne są działania w zakresie zamówień publicznych na poziomie Tarczy Antykryzysowej. Tymczasem reguluje ona w zasadzie tylko kilka istotnych kwestii związanych z tą sferą gospodarki. Przewiduje się zwolnienia zamawiającego z odpowiedzialności za odstąpienie od nałożenia kar finansowych na wykonawcę, który nie dotrzyma terminu realizacji kontraktu w związku z COVID-19.

Przewidziano też możliwość zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego, niemniej jest to rozwiązanie niewystarczające. W praktyce bowiem, w oparciu o przedstawione przepisy, doprowadzenie do zmiany kontraktu może być trudne do zrealizowania i w rzeczywistości uzależnione od decyzji zamawiającego. Jednocześnie wciąż brak jest możliwości waloryzacji kontraktów realizowanych w ramach Pzp.

Trzeba też pamiętać, że decyzje w obu powyżej wspomnianych kwestiach leżą po stronie zamawiającego. Zatem jedynie od jego dobrej woli zależy, czy z nich skorzysta. To zdecydowanie za mało w obecnej sytuacji. Przepisy te powinny znaleźć obligatoryjne zastosowanie przy spełnieniu się przesłanek związanych z nadzwyczajnymi okolicznościami.

Według ostatnich danych prawie 2 mld zł zamierzał pożyczyć rząd, aby opłacić dodatkowe wydatki na dokończenie zerwanych w tym roku kontraktów na nowe autostrady i drogi ekspresowe. W obecnej sytuacji kwota ta jest absolutnie niewystraczająca. Do tego dochodzi fakt, że miliardy złotych z bieżącej perspektywy unijnych środków nie zostałyby wykorzystane o czym dowiedzieliśmy się niejako przy okazji przekierowania tych środków przez Komisję Europejską na walkę z koronawirusem.

Rząd musi przeznaczyć znacznie większe niż dotychczas środki na inwestycje infrastrukturalne zarówno rządowe, jak i samorządowe, w celu pobudzenia gospodarki po ustaniu stanu epidemii.

PODSUMOWANIE dotychczasowych działań rządu

Pozytywy:

1. Zniesienie odpowiedzialności zamawiającego w przypadku odstąpienia od ukarania wykonawcy, mającego problemy z dochowaniem terminu realizacji zamówienia.

2. Zniesienie wymogu stosowania Prawa zamówień publicznych w niektórych branżach na czas trwania pandemii.

Zagrożenia:

1. Zbiurokratyzowanie procesu zamówień publicznych w sytuacji praktycznej niemożności uzyskania dokumentów i zaświadczeń z urzędów.

2. Długotrwałość procedur uzyskiwania decyzji środowiskowych.

3. Niewykorzystanie środków z kończącej się perspektywy unijnej.

Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – INFRASTRUKTURA i BUDOWNICTWO

 

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik, Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl; instytut@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL