Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC: RYNEK I PRAWO PRACY

19.04.2021

Dobry projekt dotyczący pracy zdalnej, konieczne reformy urzędów pracy oraz odroczenie wdrażania PPK w czasie pandemii – raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC: RYNEK I PRAWO PRACY.

PODSUMOWANIE DOTYCHCZASOWYCH DZIAŁAŃ ORAZ REKOMENDAJE DLA RZĄDU

Pozytywy:

1. Pozytywnie należy ocenić dalsze działania Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii (MRPiT) w związku z prowadzonymi w oparciu o Radę Dialogu Społecznego pracami nad (na dzisiaj cząstkowym niestety) Paktem Społecznym. Cząstkowym, gdyż działania w praktyce ograniczają się do dziedzin, które nadzoruje MRPiT. Wydaje się, że do ewentualnego rozszerzenia tematyki prac nad Paktem niezbędne będzie poparcie ze strony całego rządu / większości koalicyjnej. Tym niemniej nawet ograniczone prace nad Paktem Społecznym należy ocenić pozytywnie.

Tematykę negocjacyjnego zespołu, zajmującego się kwestiami pracy stanowią: problematyka pracy zdalnej, filozofia deregulacji Kodeksu pracy w oparciu o zbiorowe układy pracy oraz regulacje wdrażające unijne zalecenia dotyczące obecności reprezentantów związkowych na terenie zakładu pracy. Strona rządowa przychyliła się do agendy zaproponowanej przez stronę pracodawców, a realizatorzy z MRPiT sprawnie organizują pracę zespołu.

2. Pozytywnie oceniamy przedstawiony przez stronę rządową, powstały w oparciu o dyskusje stron w ramach Zespołu prawa pracy Rady Dialogu Społecznego, projekt zmiany Kodeksu pracy w zakresie pracy zdalnej. Należy tu zauważyć szereg korzyści, jakie niosą przedmiotowe zmiany:

– związane z bezpieczeństwem i higieną pracy,

– ekonomiczne – po stronie pracownika i pracodawcy.

Należy mieć nadzieję, że proponowane zmiany, ze względu na ewidentne korzyści dla pracowników, zostaną poparte przez związki zawodowe, szczególnie w obecnej sytuacji pandemii COVID-19. Wprowadzenie zasad pracy zdalnej pomoże albo wręcz umożliwi pracę wielu grupom pracowników, także tym potencjalnie wykluczonym. Umożliwi to m.in. większą aktywizację zawodową niepełnosprawnych, kobiet wracających po urlopach macierzyńskich i wychowawczych do pracy, osób zajmujących się opieką nad osobami chorymi czy starszymi. Dzięki nowym regulacjom będzie można skorzystać z talentów wielu osób, które nie miały do tej pory możliwości zarobkowania z uwagi na dojazdy, ograniczenia architektoniczne i łączenie pracy z życiem prywatnym. To także szansa na pracę na odległość niemobilnych ekspertów w zawodach deficytowych.

Zagrożenia:

1. Brak odroczenia Pracowniczych Planów Kapitałowych w mikrofirmach w czasie pandemii. To obciążenie pracodawców, którego można było uniknąć w bezprecedensowo trudnej sytuacji wielu małych, a więc szczególnie wrażliwych na załamania rynkowe, przedsiębiorstw. Jest to możliwy do przesunięcia w czasie wzrost kosztów pracy w sytuacji załamania finansowego wielu firm. Co warte podkreślenia, czasowego wstrzymania PPK nie wprowadzono nawet wobec firm objętych „tarczami”.

2. Należy skończyć z totalną biernością Urzędów Pracy w zakresie stażów i wsparcia zatrudnienia. Pracodawcy w 48% procentach oceniają UP jako byty niewspierające zatrudnienia. Kolejne kilkanaście procent pracodawców zamierza ograniczyć swoje kontakty z Urzędami Pracy do minimum.

Pracodawcy uważają, że UP dostarczają znacznie mniej usług, dużo słabszej jakości niż analogiczne serwisy publiczne w krajach Unii Europejskiej. Taki stan rzeczy stawia mikro i małych oraz średnich przedsiębiorców w trudnej sytuacji, gdyż muszą oni na pozyskanie i kształcenie pracowników wykładać znacznie więcej środków niż ich konkurencja z UE.

Oczekuje się również zmian zasad finansowania Urzędów Pracy. Konieczne jest wdrożenie zasady, w której podstawowym klientem dla UP stanie się pracodawca, a nie bezrobotny, oraz przyznania pracodawcom bonów (wysokości składek na FP), którymi finansowaliby usługi świadczone przez urząd. Równocześnie te środki powinny stanowić istotne źródło finansowania działań urzędów pracy na poziomie województwa i powiatu.

Opracowanie jest elementem Raportu Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC dot. I kwartału 2021 r. W najbliższych dniach będziemy przedstawiać poglądy poszczególnych ministrów związane z obecną sytuacją oraz rekomendacje na najbliższe miesiące.

Raport Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC – RYNEK PRACY i PRAWO PRACY

Gospodarczy Gabinet Cieni BCC – profile ministrów i kontakty

Kontakt do eksperta:

ZBIGNIEW W. ŻUREK
minister pracy Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC

Sekretarz Prezydium Rady Dialogu Społecznego, przewodniczący Zespołu ds. rozwoju dialogu społecznego, członek Zespołu prawa pracy; zastępca przewodniczącego Rady Ochrony Pracy przy Sejmie RP, przewodniczący Zespołu ds. Prawno-Organizacyjnych. Od 1990 r. zajmuje się działalnością ekspercką i konsultingową. Mediator, wpisany na listę mediatorów przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej. Wiceprezes, członek i założyciel BCC, sekretarz generalny Związku Pracodawców BCC. Ekspert BCC ds. prawa pracy.

Tel. 690 485 442, e-mail: zbigniew.zurek@bcc.org.pl

Kontakt dla mediów:

Emil Muciński
rzecznik
Instytut Interwencji Gospodarczych BCC
tel. 602 571 395
e-mail: emil.mucinski@bcc.org.pl

COPYRIGHTS BCC
CREATED BY 2SIDES.PL